بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

۳۰ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

اطلاعاتی بسیار مهم در رابطه با داروی پردنیزون

شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۵ ب.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

پردنیزون یکی از داروهایی بوده که در صورت قطع مصرف، آن هم به صورت کامل از بدن حذف می‌شود، این کاهش سطح دارو می‌تواند همراه با مشکلاتی همچون درد بدن، نوسانات خلقی و یا خستگی‌های شدید همراه باشد. داروی پردنیزون نوعی کورتیکواستروئید بوده که غالبا پزشکان برای درمان مشکلاتی نظیر تورم و التهاب استفاده می‌کنند، در حقیقت این دارو با سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌تواند تورم، خارش و قرمزی بدن را کاهش دهد، در این مقاله قصد داریم داروی پردنیزون را مورد بررسی قرار دهیم.

پردنیزون

اطلاعاتی در رابطه با داروی پردنیزون

داروی پردنیزون توسط پزشکان برای مشکلات گوناگونی تجویز می‌گردد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • مشکل آرتروز
  • داشتن آلرژی شدید
  • بیماری آسم
  • لوپوس
  • برخی از مشکلات مربوط به کلیه و یا روده

توجه داشته باشید که این دارو توسط پزشکان به صورتی تجویز خواهد شد که پس از دریافت یک دوز معین، با گذشت زمان و طی چند روز کاهش یابد.

علت ایجاد علائم مربوط به حذف پردنیزون

پردنیزون یک استروئید مصنوعی شبیه به کورتیزول بوده و هورمونی است که توسط غدد فوق کلیوی تولید می‌شود، البته هستند افرادی که کورتیزول را به عنوان هورمون استرس می‌شناسند اما باید توجه داشت که کورتیزول ماده‌ای فراتر از کنترل استرس بوده و بدن از آن برای تنظیم ضربان قلب و حتی فشار خون نیز استفاده می‌کند.

علائم مرتبط با داروی پردنیزون

پردنیزون

به گزارش مجله پزشکی آسان طب، هنگامی که پس از قطع مصرف داروی پردنیزون بدن قادر به تولید کورتیزول مورد نیاز بخش‌های مختلف بدن نباشد ممکن است افراد طیف وسیعی از علائم را تا زمان تولید مجدد کورتیزول در بدن تجربه نمایند، نشانه‌هایی که هر کدامشان می‌توانند مشکلات و سختی‌هایی را با خود به همراه داشته باشند، از جمله:

  • احساس درد در بدن
  • برخی از نوسانات خلقی
  • احساس ضعف
  • داشتن خستگی شدید
منبع: آسان طب

انگور فرنگی سیاه نوعی میوه است که بیشتر در کشورهای مناطق معتدل رشد می‌کند. از جمله مهم‌ترین این کشورها می‌توان به ترکیه، اسپانیا و ایتالیا اشاره کرد. از این گونه انگور به عنوان یکی از پرطرفدارترین میوه‌ها یاد می‌شود به طوری که در طول سال بیش از 150 میلیون تن انگور فرنگی سیاه مصرف می‌شود. اما تنها خاصیت این میوه طعم خوبش نیست بلکه کارشناسان اعتقاد دارند این انگور می‌تواند بر روی بسیاری از بخش‌های بدن شما تأثیر گذاشته و شما را از شر بسیاری بیماری‌ها در امان نگه دارد. ما در این مقاله قصد داریم شما را به صورت مختصر به مهم‌ترین خواص انگور فرنگی سیاه آشنا کنیم.

انگور فرنگی سیاه

خواص انگور فرنگی سیاه

همان طور که اشاره کردیم خواص درمانی زیادی را به مصرف این میوه مربوط می‌کنند. این موضوع ناشی از مواد آلی و معدنی موجود در این انگور می‌باشد. تحقیقات دکتر آلبرت دان، کارشناس تغذیه شبکه CBS، نشان می‌دهد که این میوه یکی از مهم‌ترین منابع دریافت ویتامین C است. در هر یک صد گرم انگور فرنگی سیاه 159 تا 200 میلی‌گرم ویتامین C وجود دارد. این میزان بدان معنی است که انگور فرنگی سیاه یکی از سه منبع برتر دریافت ویتامین C می‌باشد. علاوه بر این، انگور فرنگی سیاه حاوی ویتامین‌های B، A، قندها و سایر مواد معدنی لازم برای بدن است. دانشمندان اعتقاد دارند که بهتر است روزی یک وعده از این میوه مقوی استفاده کنید.

تقویت دستگاه ایمنی بدن

یکی از خواص مهمی که به این میوه نسبت می‌دهند، تقویت دستگاه ایمنی می‌باشد. همان طور که در بالا گفتیم، این میوه یکی از سه منبع برتر دریافت ویتامین C است. در سال‌های اخیر تحقیقاتی که در دانشگاه پزشکی کیوتو، ژاپن انجام شده، ثابت می‌کند ویتامین C به صورت مستقیم بر روی تعداد گلبول‌های سفید و ساخت آنها نقش دارد. همان طور که می دانید مهم‌ترین بخش برای مبارزه با عوامل بیماری زا گلبول‌های سفید هستند.

انگور فرنگی سیاه

بهبود بینایی

مصرف این میوه بر روی بینایی شما نیز تأثیر دارد چرا که انگور فرنگی سیاه یکی از میوه‌هایی است که در خود ویتامین A دارد. این ویتامین به صورت مستقیم بر روی بهبود بینایی نقش دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین A می‌تواند به افزایش عمر سلول‌های چشم کمک کند. این موضوع در نهایت منجر به کاهش احتمال ابتلا به آب مروارید می‌شود. در سال 2017 تحقیقاتی توسط دانشمندان ژاپنی انجام شد که نشان می‌دهد این انگور شامل GLA (اسید گاما لینولنیک) و اسید لینولئیک است. این اسیدها با جلوگیری از خشکی چشم، کاهش فشار خون و بهبود گردش خون ارتباط دارند.

منبع: آسان طب

یکی از مواردی که مادران باردار همیشه در آستانه بارداری در رابطه با آن می‌پرسند، رژیم غذایی در دوره باداری برای کاهش وزن است. بسیاری از زنان باردار نمی‌دانند که آیا گرفتن رژیم‌های غذایی لاغری در دوره بارداری خطرناک است یا خیر. معمولا پزشکان، کاهش وزن را به عنوان یک هدف برای رژیم غذایی در دوره بارداری نمی‌پسندند. در این مقاله قصد داریم به بیان موضوع رژیم غذایی در دوره بارداری بپردازیم تا به بخشی از سوالات در این باره پاسخ داده باشیم.

رژیم غذایی در دوره بارداری چگونه است؟

رژیم غذایی در دوره بارداری

متخصصین معتقدند که در دوران بارداری هدف کاهش وزن نیست، یعنی باید ابتدای بارداری وزن را ثابت نگه داشت، زیرا در سه ماه نخست بارداری خانم ها نیاز به انرژی اضافه تر ندارند (به این علت که جنین کوچک است و رشد زیادی ندارد). یک خانم حامله در دوران بارداری می تواند 10 کیلو اضافه وزن پیدا کند.

حتی اگر یک زن باردار اضافه وزن هم داشته باشد، کاهش وزن در دوران بارداری از نظر پزشکی اشتباه است. حتی ثابت شده است که زنانی که شاخص توده بدنی شان (BMI) بالاست، می توانند با در نظر گرفتن میزان اضافه وزنی که دارند بین 6 تا 12 کیلو چاق تر شوند.

رژیم غذایی در دوره بارداری

در پژوهشی که اخیرا انجام شده است، نشان داده شد برای مادرانی که شاخص توده بدنی شان بالای 30 بود و به بیماری دیابت بارداری مبتلا بودند کاهش ملایم وزن، وضعیت دیابت مادر و سلامت جنین را رو به بهبودی برد.

منبع: آسان طب

معرفی راه‌های درمانی و دارویی عارضه دیس پپسی

چهارشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۰۹:۴۵ ب.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

دیس پپسی که به عنوان سوء هاضمه نیز شناخته می‌شود، اصطلاحی است که ناراحتی یا درد در قسمت فوقانی شکم را توصیف می‌کند. این عارضه سبب بروز علائمی مانند التهاب، ناراحتی، حالت تهوع و خارش شده و بیماری محسوب نمی‌شود. سوء هاضمه در اکثر موارد به خوردن یا آشامیدن مرتبط است اما می‌تواند از عفونت‌ها و یا مصرف داروهای خاص نیز نشات بگیرد.

دیس پپسی

اطلاعاتی در رابطه با دیس پپسی

به گزارش مجله پزشکی آسان طب دیس پپسی مشابه سوء هاضمه بوده و بیماری به شمار نمی‌رود. این وضعیت سبب بروز ناراحتی در ناحیه شکم شده و پرخوری، مصرف غذاهای چرب و تند نیز باعث سوء هاضمه خواهد شد. برای شناسایی علت دقیق و ریشه یابی چنین شرایطی، اغلب آندوسکوپی انجام می‌گیرد و برای کنترل علائم دیس پپسی نیز انتخاب یک رژیم غذایی مناسب و مصرف دارو توصیه می‌گردد. اغلب افراد مبتلا به اختلال گوارشی در معده یا قفسه سینه خود احساس درد و ناراحتی می‌کنند و این وضعیت بلافاصله پس از صرف غذا رخ خواهد داد. فرد مبتلا به این عارضه ممکن است در طول صرف وعده غذایی خود احساس درد و ناراحتی نماید حتی اگر مقدار مصرف شده پایین باشد.

راه‌های درمان عارضه دیس پپسی و معرفی داروها

درمان دیس پپسی بسته به علت و شدت علائم متفاوت می‌باشد. در صورت خفیف بودن علائم، تغییرات شیوه زندگی اغلب علائم را کاهش داده و مصرف کمتر غذاهای چرب، تند و میزان پایین کافئین و همچنین الکل و شکلات می‌تواند بسیار موثر عمل کند. 

معرفی علائم مختلف این مشکل

دیس پپسی

  • حالت تهوع
  • آروغ زدن
  • احساس درد

در موارد بسیار نادر، سوء هاضمه ممکن است نشانه‌ای از سرطان معده باشد. دیس پپسی خفیف نباید باعث نگرانی فرد شود اما اگر علائم بیش از 2 هفته ادامه یابند، مراجعه به پزشک ضروری می‌باشد.

منبع: آسان طب

آشنایی با مهم‌ترین خواص کیمچی بر روی سلامتی

چهارشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۰۹:۴۰ ب.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

کیمچی یکی از نسخه‌های دارویی - غذایی کره‌ای است که قدمتی چند هزار ساله دارد. بررسی کتب طبی شبه جزیره کره نشان می‌دهد که این خوراک تخمیر شده، از زمان حکومت سلسله هیو ( هزار سال قبل از میلاد مسیح ) مصرف می‌شده است. این خوراک تخمیر شده مخلوطی از انواع سبزیجات است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بائچو baechu ( نوعی کلم چینی ) و فلفل قرمز اشاره کرد. این دو ماده بخش همیشگی کیمچی را تشکیل می‌دهند. کره‌ای‌ها به‌ طور معمول و روزمره کیمچی را به عنوان غذای فرعی و مکمل (banchan) در وعده‌های غذایی همراه با برنج می‌خورند. ما در این مقاله سعی داریم شما را به صورت مختصر به خواص درمانی این غذای سنتی کره‌ای آشنا کنیم.

کیمچی

خواص کیمچی

امروزه دانشمندان زیادی بر روی این خوراک تحقیق کرده‌اند و همه آنها دریافته‌اند که کیمچی سرشار از مواد آلی و معدنی است. به طور مثال تحقیقاتی که توسط گروه پژوهشی کاتانا کویی، از دانشکده پزشکی دانشگاه کیوتو انجام شد، نشان می‌دهد که در این ماده طیف وسیعی از ویتامین‌ها مانند ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2 و ویتامین C وجود دارد. علاوه بر این، دکتر مارکوس فلوراد، محقق استرالیایی طی مقاله‌ای که در مجله پزشکی Healthy food منتشر کرد، مدعی می‌شود در کیمچی مواد معدنی مفیدی مانند آهن، کلسیم و سلنیوم، و همچنین آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی از جمله کپسایسین، کلروفیل، کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و ایزوتیوسیانات‌ها یافت می‌شود.

کیمچی

تنظیم کلسترول

مصرف منظم کیمچی تأثیری مثبت بر سطح کلسترول دارد. سیر، که برای تهیه این غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد، غنی از سلنیوم و آلیسین است. آلیسین جزء مهمی است که در کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند و به این ترتیب خطر ابتلا به اختلالات قلبی مانند سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

منبع: آسان طب

سرطان‌های سیستم گوارش فوقانی را بیشتر بشناسید

چهارشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۰۹:۳۵ ب.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

دستگاه گوارش فوقانی مجموعه‌ای از دهان، مری، معده و ابتدای روده باریک است که خوشبختانه اغلب سرطان های سیستم گوارش فوقانی در این محدوده اتفاق می‌افتد. تومورهای روده باریک اغلب محدود هستند و بدخیم نمی‌باشند بنابراین پزشکان می‌توانند با آندوسکوپی، سرطان‌های مری و معده را به موقع تشخیص دهند. در این مقاله قصد داریم به سرطان های سیستم  گوارش فوقانی بپردازیم.

سرطان های سیستم گوارش فوقانی

سرطان مری یکی از سرطان های سیستم گوارش فوقانی

یکی از شایعترین علائم سرطان مری، گیر کردن غذا حین بلع است. این مورد می تواند در قسمت فوقانی، میانی و حتی تحتانی مری اتفاق بیافتد. البته گیر کردن غذا به تنهایی نمی تواند نشانه سرطان مری باشد و در صورتی مشکوک به سرطان است که با علائم دیگری جمع شود. نکته دیگر این است که دیسفاژی (گیر کردن غذا) حالت پیش رونده دارد، یعنی بیمار بعد از چند وقت علاوه بر جامدات، مایعات را هم نمی تواند ببلعد و دچار دیسفاژی می شود حتی در مراحل پیشرفته تر آن، خوردن آب هم برایشان دشوار می شود. یکی دیگر از علائم، کاهش وزن است که اگر با دیسفاژی همراه باشد فرد مشکوک به سرطان مری است.

سرطان مری چگونه تشخیص داده می‌شود؟

سرطان های سیستم گوارش فوقانی

بهترین روش و وسیله تشخیص در سرطان مری ارزیابی بیمار به وسیله آزمایش آندوسکوپی فوقانی است. بعد از آندوسکوپی فوقانی اگر ضایعه مشکوکی دیده شود، آن را نمونه برداری کرده و به آزمایشگاه ارسال می کنند و منتظر پاسخ پاتولوژی می مانند.

منبع: آسان طب

بررسی ماکروسفالی یا بزرگ بودن غیرطبیعی سر نوزادان

چهارشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۰۹:۳۲ ب.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

اصطلاح ماکروسفالی در حقیقت به بزرگ بودن غیرطبیعی سر اشاره دارد، بدین صورت که سر نوزادان مبتلا به این وضعیت از سایر نوزادان هم‌جنس و هم‌سن خود بزرگتر بوده و غیرطبیعی بودن آن شامل پوست سر، استخوان جمجمه و محتویات جمجمه خواهد بود. ماکروسفالی در بسیاری از موارد خوش‌خیم و بی‌ضرر بوده اما گاهی ممکن است ناشی از یک وضعیت پزشکی جدی مانند سندرم ژنتیکی یا تومور مغزی باشد. ماکروسفالی یک دلیل بسیار رایج برای ارجاع به یک جراح مغز و اعصاب کودکان به شمار می‌رود. ما در این مقاله به علت‌های ایجاد ماکروسفالی، نحوه تشخیص و درمان آن خواهیم پرداخت.

ماکروسفالی

اطلاعاتی در رابطه با بیماری ماکروسفالی

ماکروسفالی به معنای بزرگ بودن سر است و به یک نوزاد یا کودکی که دارای سر بزرگ و غیرطبیعی باشد، اشاره دارد. این وضعیت ممکن است گاهی اوقات علائم یک بیماری زمینه‌ای را به تصویر بکشد که در این صورت نیاز به درمان خواهد داشت و در موارد دیگر می‌تواند به دلایل ژنتیکی از جمله سابقه خانوادگی رخ دهد که با این اوصاف شرایط بی‌ضرر خواهد بود. ماکروسفالی می‌تواند از زمان تولد وجود داشته باشد اما در چند سال اول زندگی رشد خواهد کرد، بنابراین سر نوزاد در هنگام تولد به اندازه طبیعی می‌باشد اما پس از آن رشد سریعی پیدا کرده و بیش از حد بزرگ می‌شود. توجه داشته باشید که همه افراد دارای سر یک اندازه نمی‌باشند اما همگی آن‌ها در محدوده استاندارد قرار دارند و تجاوز از این محدوده و یا حتی پایین‌تر از آن، طبیعی نبوده و با یافتن علت اصلی باید به دنبال درمان آن بود.

بررسی علائم و علت‌های مختلف ایجاد این بیماری

ژن‌ها مسئول بسیاری از موارد ماکروسفالی می‌باشند. هنگامی که دلیل بزرگ بودن غیرطبیعی سر نوزاد عوامل ژنتیکی باشد، پزشکان از آن به عنوان ماکروسفالی خوش‌خیم یاد می‌کنند، زیرا آن‌ها هیچ نشانه‌ای به جز سر بزرگ را با خود به همراه ندارند و مشکلی در سلامتی آن‌ها ایجاد نخواهد شد.

نحوه تشخیص این بیماری در نوزادان

ماکروسفالی

به گزارش مجله پزشکی آسان طب پزشکان معمولا در طول یک معاینه فیزیکی، ماکروسفالی را تشخیص خواهند داد. آن‌ها به عنوان بخشی از یک معاینه فیزیکی، دور سر کودک را اندازه‌گیری کرده و این کار را در هر بار مراجعه انجام می‌دهند که در صورت رشد سریع سر، ماکروسفالی تشخیص داده خواهد شد.

منبع: آسان طب

چشم انسان دارای اجزای متعدد و گوناگونی است که هر کدام از آن‌ها مکمل دیگری است و وجودشان برای این که ما بتوانیم ببینیم ضروری است. قرنیه هم یکی از این اعضاست که اگر کدر شود، دید انسان از بین خواهد رفت. اگر تمام اجزای چشم هم سالم باشند وقتی قرنیه کدر باشد، روی دید تاثیر گذاشته و باعث رنجش ما می‌شود. قرنیه بخش دایره‌ای شکل بی‌رنگی است که قسمت جلوی چشم ما می‌باشد و اطرافش را بخش سفید چشم یا صلیبیه فرا گرفته است. در این مقاله قصد داریم تا به بیان علت لکه های روی قرنیه بپردازیم.

لکه های روی قرنیه

علت ایجاد لکه های روی قرنیه

قرنیه حالتی مانند یک شیشه‌ی کاملا شفاف دارد. گذر زمان می تواند این شیشه صاف را دچار تاثیراتی کند. اگر لکه ها روی قسمت مرکزی قرار بگیرند، باعث کم شدن بینایی و حساسیت به نور می شوند. این مورد معمولا بر اثر یک حادثه یا عفونت قرنیه به وجود می آید.

شایعترین علتی که برای کدر شدن قرنیه ذکر کرده اند تبخال بر روی قرنیه است، عامل به وجود آورنده این تبخال یک ویروس خارجی است. وقتی این ویروس تبخال را ایجاد می کند، فرد گمان می کند که جسمی خارجی در چشم او هست، این حالت بعد از مدتی خوب می شود.

برای درمان لکه های روی قرنیه چه اقداماتی نیاز است؟

لکه های روی قرنیه

اگر قرنیه دچار لکه شد برای درمان آن نیاز به عمل جراحی برای پیوند قرنیه است. این عمل برای کسانی انجام می گیرد که تنها مشکل چشمشان کدر بودن قرنیه است. پیوند قرنیه چشم بدون محدودیت سنی انجام می شود و از نوزاد شیر خواره تا پیرمرد 90 ساله می توانند تحت این عمل جراحی قرار بگیرند.

منبع: آسان طب

استئومیلیت نوعی عفونت و التهاب بوده که در مغز استخوان ایجاد می‌شود. این مشکل زمانی رخ خواهد داد که عفونت باکتریایی و یا قارچی به دلیل آسیب‌های موجود از طریق خون وارد بافت استخوانی گردد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته چیزی در حدود 80 درصد موارد به دلیل وجود زخم‌های باز ایجاد شده و علائم مربوطه می‌توانند شامل دردهای عمیق و اسپاسم عضلانی باشند. اینبار قصد داریم به سراغ تشریح عفونت استخوان (استئومیلیت) برویم.

عفونت استخوان

اطلاعاتی در رابطه با عفونت استخوان

این دسته از عفونت‌ها غالبا بر روی استخوان‌های طولانی پا، بازوان، ستون فقرات و لگن تاثیرگذار می‌باشند، در گذشته درمان عفونت استخوان مشکل بود اما در حال حاضر درمان‌های تهاجمی وجود دارند که به راحتی می‌توانند استخوان آلوده را نجات داده و از گسترش عفونت جلوگیری به عمل آورند. مطابق با آمارهای موجود عفونت استخوان از هر 10000 نفر می‌تواند 2 نفر را تحت‌الشعاع قرار دهد، این آمار مربوط به ایالات متحده آمریکا بوده است. درمان هر مشکلی به علت آن بستگی دارد و در ادامه به انواع آن خواهیم پرداخت.

√ عفونت استخوان حاد: در این نوع از استئومیلیت عفونت قادر خواهد بود تنها 2 هفته پس از آسیب بیماری‌های پایه را آغاز نماید، درد می‌تواند شدید باشد و حتی زندگی افراد را نیز تهدید کند. برای درمان تنها کافیست از یک دوره آنتی بیوتیک و یا داروهای ضد قارچی استفاده شود، این کار معمولا طی یک دوره 4 الی 6 هفته‌ای از طریق تزریق وریدی و خوراکی در بزرگسالان انجام خواهد شد، امکان دارد برخی از بیماران برای انجام این درمان نیازمند حضور در بیمارستان باشند، البته برخی نیز می‌توانند درمان را در خانه به سرانجام برسانند. تمامی آنتی بیوتیک‌ها احتمالا دارای عوارضی همچون اسهال، استفراغ و حالت تهوع نیز می‌باشند، حتی در برخی مواقع واکنش‌های آلرژیک نیز رویت شده است. در صورتی که این عفونت‌ها در برابر داروها مقاوم باشند مسلما طول دوره درمان به درازا خواهد کشید.

عفونت استخوان در کودکان و بزرگسالان

عفونت استخوان

معمولا در کودکان استئومیلیت حاد بوده و غالبا طی 2 هفته از طریق عفونت خونی نمایان خواهد شد، با آنکه تشخیص می‌تواند مشکل باشد اما تشخیص زود دارای اهمیت بالایی است، تاخیر در شناسایی مشکل قطعا می‌تواند منجر به ایجاد اختلالات رشد شود، این مسئله حتی می‌تواند بسیار خطرناک و مهلک باشد.

منبع: آسان طب

لپتین چگونه باعث تخریب رژیم لاغری می‌شود؟

شنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۷، ۰۷:۳۰ ب.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

لپتین هورمونی پروتئینی است که عامل کنترل کننده اشتها و وزن بدن است. این هورمون در سلول‌های چربی ساخته شده و درباره میزان انرژی ذخیره شده قابل دسترس پیام‌هایی به مغز مخابره می‌کند. رابطه میزان این هورمون و سلول‌های چربی مستقیم است یعنی هر چه سلول‌های چربی بیشتر باشد لپتین هم بیشتر خواهد بود. هنگامی که این هورمون در بدن ترشح نمی‌شود مغز گمان می‌کند توده چربی در بدن نیست و فرد را به بیشتر خوردن ترغیب می‌کند. در این مقاله قصد داریم به نقش لپتین در چاقی بپردازیم.

لپتین

لپتین چگونه باعث چاقی می‌شود؟

این هورمون میزان تعادل انرژی در بدن را نشان می دهد، روزه داری و رژیم های کاهش وزن سطح لیپتین بدن را کاهش می دهند. وقتی فردی برای لاغر شدن رژیم غذایی اختیار می کند بدن سعی می کند لپتین خود را کاهش دهد تا با محافظت از ذخایر انرژی از کاهش وزن جلوگیری کند. بنابراین کسانی که رژیم غذایی می گیرند باید سطح این هورمون را در سطح قبل از رژیم حفظ کنند تا اثر محافظتی بدن خنثی شود. اگر این مورد رعایت نشود، پس از قطع رژیم غذایی بدن دوباره به سرعت وزن خود را بازیابی می کند.

لپتین

افرادی که رژیم لاغری دارند، کمتر غذا می خورند و در نتیجه مقداری چربی از دست می دهند، میزان لپتین تولید شده کم می شود و گرسنگی به سراغشان می آید (همین فرایند باعث کاهش انرژی و از دست دادن وزن خواهد شد).

منبع: آسان طب