بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بررسی ماکروسفالی یا بزرگ بودن غیرطبیعی سر نوزادان

چهارشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۰۹:۳۲ ب.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

اصطلاح ماکروسفالی در حقیقت به بزرگ بودن غیرطبیعی سر اشاره دارد، بدین صورت که سر نوزادان مبتلا به این وضعیت از سایر نوزادان هم‌جنس و هم‌سن خود بزرگتر بوده و غیرطبیعی بودن آن شامل پوست سر، استخوان جمجمه و محتویات جمجمه خواهد بود. ماکروسفالی در بسیاری از موارد خوش‌خیم و بی‌ضرر بوده اما گاهی ممکن است ناشی از یک وضعیت پزشکی جدی مانند سندرم ژنتیکی یا تومور مغزی باشد. ماکروسفالی یک دلیل بسیار رایج برای ارجاع به یک جراح مغز و اعصاب کودکان به شمار می‌رود. ما در این مقاله به علت‌های ایجاد ماکروسفالی، نحوه تشخیص و درمان آن خواهیم پرداخت.

ماکروسفالی

اطلاعاتی در رابطه با بیماری ماکروسفالی

ماکروسفالی به معنای بزرگ بودن سر است و به یک نوزاد یا کودکی که دارای سر بزرگ و غیرطبیعی باشد، اشاره دارد. این وضعیت ممکن است گاهی اوقات علائم یک بیماری زمینه‌ای را به تصویر بکشد که در این صورت نیاز به درمان خواهد داشت و در موارد دیگر می‌تواند به دلایل ژنتیکی از جمله سابقه خانوادگی رخ دهد که با این اوصاف شرایط بی‌ضرر خواهد بود. ماکروسفالی می‌تواند از زمان تولد وجود داشته باشد اما در چند سال اول زندگی رشد خواهد کرد، بنابراین سر نوزاد در هنگام تولد به اندازه طبیعی می‌باشد اما پس از آن رشد سریعی پیدا کرده و بیش از حد بزرگ می‌شود. توجه داشته باشید که همه افراد دارای سر یک اندازه نمی‌باشند اما همگی آن‌ها در محدوده استاندارد قرار دارند و تجاوز از این محدوده و یا حتی پایین‌تر از آن، طبیعی نبوده و با یافتن علت اصلی باید به دنبال درمان آن بود.

بررسی علائم و علت‌های مختلف ایجاد این بیماری

ژن‌ها مسئول بسیاری از موارد ماکروسفالی می‌باشند. هنگامی که دلیل بزرگ بودن غیرطبیعی سر نوزاد عوامل ژنتیکی باشد، پزشکان از آن به عنوان ماکروسفالی خوش‌خیم یاد می‌کنند، زیرا آن‌ها هیچ نشانه‌ای به جز سر بزرگ را با خود به همراه ندارند و مشکلی در سلامتی آن‌ها ایجاد نخواهد شد.

نحوه تشخیص این بیماری در نوزادان

ماکروسفالی

به گزارش مجله پزشکی آسان طب پزشکان معمولا در طول یک معاینه فیزیکی، ماکروسفالی را تشخیص خواهند داد. آن‌ها به عنوان بخشی از یک معاینه فیزیکی، دور سر کودک را اندازه‌گیری کرده و این کار را در هر بار مراجعه انجام می‌دهند که در صورت رشد سریع سر، ماکروسفالی تشخیص داده خواهد شد.

منبع: آسان طب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی