بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

۳۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

بررسی موارد استفاده از گل بی مرگ در طب سنتی

چهارشنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۷، ۰۶:۰۸ ب.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

گل بی مرگ یک گیاه گلدار و یک ساله است که به خانواده کاسنیان تعلق دارد. از دیگر نام‌هایی که به گل بی مرگ نسبت می‌دهند می‌توان به مواردی مانند گل خشک، الخالِده و هلیکریز اشاره کرد. این گیاه بیشتر شهرت خود را به سرسختی معروف است همان طور که این قضیه از روی اسم آن قبل حدس می‌باشد. گل بی مرگ قادر است که حتی در خشک‌ترین صحراها مانند صحرای عربستان رشد کند. گیاه شناسان باور دارند چیزی در حدود 600 گونه مختلف از این گیاه وجود دارد که بیشتر آنها در آسیا و آفریقا پراکنده شده‌اند. همچنین جالب است بدانید که فواید درمانی و خواص فراوانی را به این گیاه نسبت داده‌اند. ما در این مقاله شما را با مهم‌ترین خواص عصاره گل بی مرگ آشنا می‌کنیم.

گل بی مرگ

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب

داروی پروسیکلیدین Procyclidine و درمان پارکینسون

چهارشنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۷، ۰۶:۰۰ ب.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

بیماری پارکینسون نوعی اختلال مغزی محسوب می شود که کم کم و با گذشت زمان کنترل فرد بر روی حرکات عضلاتش از بین می رود. این بیماری در ابتدا از خود نشانه هایی را بروز نمی دهد اما با گذشت زمان علایمی مانند سفتی و خشکی اندام ها، لرزش، عدم تعادل و برخی حرکات کند اعضا مشاهده می شود که تشخیص این بیماری از طریق پزشک و با انجام معاینات خاصی صورت می گیرد. داروی پروسیکلیدین یکی از داروهای مربوط به بیماری پارکینسون می باشد که دارای آنتی موسکارین و آمین نوع ۳ است که از ابتدای درمان با دوز پایین تجویز می شود و کم کم دوز آن افزایش پیدا می کند. از داروی پروسیکلیدین در درمان برخی بیماری های روحی و روانی هم استفاده می شود که ما تصمیم گرفته ایم از مشخصات و عملکرد این دارو در ادامه ی مطلب بیشتر صحبت کنیم.

داروی پروسیکلیدین

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب

شیوه‌های پرورش و نگهداری گل یاس رازقی

دوشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۰۳:۴۶ ب.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

گل یاس رازقی گونه‌ای از گل‌های معطر است که نیاز به آب و هوایی معتدل و استوایی دارد و در کشورهای بسیاری کشت می‌شود. این گل، نماد فیلیپین و گل ملی این کشور و یکی از سه گل ملی اندونزی محسوب می‌شود. نام انگلیسی این گل Arabian jasmine است با وجود اینکه گل بومی عربستان نیست. نام علمی آن Jasminum Sambac و از خانواده Oleaceae و بومی کشور هندوستان می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی گل یاس رازقی بپردازیم.

یاس رازقی

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب

بررسی تمامی مشکلات ناشی از ترک دندان

دوشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۰۳:۲۵ ب.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

یکی از مشکلاتی که می‌تواند بر روی اعصاب انسان تاثیرگذار باشد بدون تردید اتفاقاتی است که برای دندان‌ها خواهد افتاد، ترک دندان می‌تواند در جویدن غذاهای سخت مشکلاتی را ایجاد نماید، این یک وضعیت شایع بوده و علت اصلی از دست رفتن دندان در کشورهای صنعتی به حساب می‌آید. در این مقاله قصد داریم ترک دندان و مشکلات ناشی از آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

ترک دندان

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب

دانه‌های تاج خروس و آشنایی با فواید درمانی آنها

دوشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۰۳:۱۹ ب.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

تاج خروس یکی از سرده‌های گیاهان گلدار است که به خانواده میخک سانان تعلق دارد. گیاه شناسان باور دارند بیش از 60 گونه مختلف از این گیاه وجود دارد. دانه‌های تاج خروس از جمله برترین غلات به شمار می‌روند که استفاده از آنها قدمتی چند هزار ساله دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که تاج خروس جزء اولین گیاهانی می‌باشد که انسان آنها را به منظور تهیه غذا کشت کرده است. این گیاه برای رشد به برخی شرایط خاص احتیاج دارد. اگر قصد دارید تاج خروس پرورش بدهید باید بدانید که این گیاه باید در نور کامل آفتاب قرار گرفته و خاکی ماسه‌ای، زهکش و غنی داشته باشد. اگر دوست دارید بیشتر با خواص دانه‌های تاج خروس آشنا شوید، ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

دانه‌های تاج خروستوضیحات بیشتر در ادامه مطلب

یکی از گیاهانی که در عرصه تولید دارو نیز از آن استفاده‌های بسیاری می‌شود گیاه آلوئه ورا می‌باشد، علاوه بر کاربرد دارویی این گیاه، به دلیل زیبایی بالایی که دارد از آن به عنوان گل آپارتمانی و زینتی نیز استفاده می شود. ظاهر گیاه آلوئه ورا بسیار شبیه گیاه کاکتوس می‌باشد و همین امر سبب شده است تا بسیاری از افراد گیاه آلوئه ورا را با کاکتوس اشتباه بگیرند. یکی از مزایایی که نگهداری گل آلوئه ورا نسبت به بسیاری از گیاهان دارد این است که شرایط نگهداری آسانتری برای پرورش در آپارتمان و محیط های مسکونی دارد از این رو بسیاری از افراد مایلند تا از این گیاه سرسبز و پر خاصیت در منزل و یا محل کار خود نگهداری نمایند. در این مقاله قصد داریم شرایط نگهداری گیاه آلوئه ورا را بررسی کنیم.

گل آلوئه ورا

شرایط محیطی برای نگهداری گیاه آلوئه ورا

 دمای مناسب

به گزارش آسان طب گیاه آلوئه ورا را بیشتر می توان در کشورهایی یافت که از آب و هوای گرمسیری و خشک بهره مند هستند، به همین دلیل برای اینکه بتوانید از این گیاه در منزل خود نگهداری نمایید می بایست این چنین شرایطی را برای آن فراهم آورید. بهترین دما برای رشد این گل بین 17 تا 24 درجه سانتی گراد می باشد. توجه داشته باشید گرما و یا سرمای بیش از حد محیط تاثیرات مخرب بسیاری را بر روی این گیاه خواهد گذاشت به همین دلیل در صورتی که در منطقه ای زندگی می کنید که دمای هوا در روز افزایش و در شب به شدت کاهش می یابد این گیاه برای نگهداری در منزل و محیط کار شما مناسب نمی باشد.

تکثیر گلگل آلوئه ورا

از روش های مختلفی میتوان گیاه آلوئه ورا را تکثیر نمود که یکی از آنها استفاده از پاجوش گیاه می باشد. به طور متوسط هر 6 ماه یکبار پاجوش یا همان جوانه هایی از قسمت قاعده ی گل آلوئه ورا رشد می کند. استفاده از این روش یکی از آسان ترین روش های تولید مثل گیاه آلوئه ورا در منزل می باشد.

منبع: آسان طب

بررسی عواملی که در ایجاد ضایعات استخوانی نقش دارند

جمعه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۳ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

به بخش‌هایی از استخوان که دچار آسیب و یا تغییر شده‌اند اصطلاحا ضایعات استخوانی هم گفته می‌شود، ایجاد چنین وضعیتی می‌تواند دلایل گوناگونی همچون عفونت، شکستگی و یا تومور داشته باشد. توجه داشته باشید، هنگامی که سلول‌های درون استخوان شروع به تقسیم غیرقابل کنترل می‌کنند ممکن است به عنوان تومورهای استخوان شناسایی شوند، بیشتر ضایعات استخوانی خوش خیم هستند و یا بهتر بگوییم سرطانی به حساب نمی‌آیند اما در مواردی هم می‌توانند بدخیم یا سرطانی باشند، در این مقاله قصد داریم به بررسی ضایعات استخوانی بپردازیم.

ضایعات استخوانی

اطلاعاتی در رابطه با ضایعات استخوانی

ضایعات استخوانی می‌توانند بر روی هر بخش از بدن تاثیرگذار باشند و یا از سطح به مغز استخوان گسترش یابند، همانطور که در مقدمه هم گفته شد این ضایعات به دلیل تولید غیر قابل مهار سلول‌ها در استخوان ایجاد خواهند شد، در حقیقت با این رویه توده‌هایی در بخش‌های موردنظر شکل خواهند گرفت. ضایعه در حال رشد می‌تواند بافت‌های سالم را تحت تاثیر خود قرار دهد و از بین ببرد، با این کار استخوان تضعیف شده و در اثر همین آسیب‌ها ممکن است شکستگی استخوان ایجاد گردد. بر اساس اطلاعات موجود می‌توان گفت که بیشتر ضایعات استخوانی خوش خیم هستند و تهدیدکننده زندگی نمی‌باشند، این ضایعات خوش خیم حتی به سایر بخش‌های بدن نیز گسترش پیدا نخواهند کرد که جای امیدواری دارد اما در عین حال ضایعات بدخیم یا سرطانی هم وجود دارند، احتمال گسترش این ضایعات استخوانی در سایر مناطق بدن وجود خواهد داشت. در حالت کلی تومورهای بدخیم استخوان به دو دسته گوناگون تقسیم می‌شوند، این موارد عبارتند از:

 سرطان اولیه استخوان که در خود استخوان ایجاد می‌گردد

 سرطان ثانویه استخوان زمانی است که سرطان در جایی شروع شود و سپس به استخوان گسترش یابد

ضایعات استخوانی

√ استئوسارکوم: این مورد یکی از موارد نادر به حساب آمده و می‌تواند دو تا پنج نفر را در هر میلیون نفر تحت تاثیر قرار دهد. درمان‌هایی که می‌توان برای این مورد به کارگیری کرد همان شیمی درمانی، پرتو درمانی و جراحی می‌باشد.

منبع: آسان طب

آشنایی با برخی از خواص مهم کلم قمری بر روی بدن

جمعه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۹ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

کلم قمری نوعی سبزی است که به خانواده کلم‌ها تعلق دارد. از دیگر نام‌های این گونه می‌توان به مواردی مانند کلم سر، کلم سنگی، کلم قنبیط، کلم قنبید و داش کلم اشاره کرد. این کلم‌ها بیشتر در کشورهای آسیای میانه و شرقی یافت می‌شوند. از هند به عنوان مهم‌ترین تولید کننده کلم قمری یاد می‌شود. در ایران نیز استان‌هایی مانند کرمان، کرمانشاه و اردبیل این گونه را کشت می‌کنند. بسیاری از غذاهای محلی غرب کشور مانند کلم قمری پلو، آش کلم قمری و آبگوشت قنبید با استفاده از این ماده تهیه می‌شوند. درست مانند دیگر اعضای خانواده کلم‌ها، قمری نیز دارای خواص و فواید بسیاری است که ما در این مقاله شما را با برخی از مهم‌ترین آنها آشنا می‌کنیم.

کلم قمری

خواص کلم قمری

همان طور که اشاره شد این گونه دارای خواص درمانی بسیاری است. برخی از کارشناسان فواید این کلم را با بروکلی مقایسه می‌کنند. بیشتر تحقیقات انجام شده حاکی از این است که قمری دارای طیف وسیعی از مواد باارزش مانند مس، پتاسیم، منگنز، آهن و کلسیم، و همچنین ویتامین‌ها، مانند ویتامین C، ویتامین B، ویتامین A و ویتامین K می‌باشد. علاوه بر این، کلم قمری همچنین دارای فیبرهای رژیمی و ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند فیات شیمیایی و کاروتن‌های مختلف است. همین موضوع باعث می‌شود تا استفاده از این گونه کلم را در رژیم غذایی خود قرار داده یا این که مصرف آن را افزایش دهیم.

کلم قمری

تنظیم فشار خون

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبتی که به این کلم نسبت می‌دهند، تنظیم فشار خون می‌باشد. تحقیقات زیادی در این مورد انجام شده که نتایج نشان می‌دهد این موضوع ریشه در سطح بالای پتاسیم موجود در آن دارد. پتاسیم مانند یک وازودیلاتور عمل کرده و باعث می‌شود تا رگ‌های شما گشاد شوند.

منبع: آسان طب

خداوند متعال در طبیعتی که به رایگان در اختیار آدمی نهاده، درمان‌های بسیاری برای بیماری‌های وی نیز قرار داده است. یکی از گیاهانی که پروردگار مهربان خواص درمانی بسیاری را در آن نهاده گل ارغوان می‌باشد. این گل یکی از گیاهانی است که امروزه برای استفاده از آن در طب سنتی و همچنین صنعت به صورت پرورشی به عمل آمده و دارای خواص بسیاری می‌باشد. در صورتی که شما نیز به گل ارغوان علاقه بسیاری دارید تا انتها همراه ما باشید تا شما را با خواص فوق العاده گل ارغوان بیش از پیش آشنا نماییم.

آشنایی با گل ارغوان

گل ارغوان

گل ارغوان یک درختچه کوچک زیبا می باشد که در حال حاضر به صورت پرورشی توسط انسان رشد داده شده و از آن برای زیباسازی فضای سبز، پارک ها، بلوارها و همچنین باغات سر سبز استفاده می شود. این گل جزو آن دسته از گیاهانی بوده که دارای اسم های متفاوتی است و آنرا با نام هایی همچون ارغیدا، اکوان، ارجوان و... نیز می شناسند. از گل ارغوان علاوه بر اینکه می توان در جنبه ی زیبایی محیط و منزل استفاده کرد می توان در طب سنتی و درمان بیماری ها نیز از آن کمک گرفت. گیاه ارغوان جزء معدود گیاهانی است که از تمام آن می توان به روش های مختلف استفاده کرد. از گلبرگ، پوست، ریشه و برگ های این گیاه دوست داشتنی به مراتب می توان در درمان بیماری هایی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود استفاده کرد.

خواص گل ارغوان

گل ارغوان

به گزارش آسان طب از خواص دارویی که برای گل ارغوان تا به امروز کشف شده است می توان به درمان بیماری های مثانه، به جهت سرعت بخشیدن به رشد مو، تخلیه ضروری معده، دفع خلط گلو در هنگام سرماخوردگی، بهبود بیماری های آسم و تنگی نفس و همچنین کنترل و قطع خونریزی اشاره کرد، در صورتی که تا پایان همراه ما باشید بیشتر در رابطه خواص این گیاه معجزه آسا صحبت خواهیم نمود.

منبع: آسان طب

آزمایش خون MPV چه زمان‌هایی باید انجام شود

سه شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۱۸ ب.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

متوسط حجم خون پلاکتی یک آزمایش خون است که میانگین پلاکت‌ها را در خون اندازه‌گیری می‌کند، پلاکت‌ها به زخم‌های التهابی کمک کرده و مانع خونریزی بیش از حد خواهند شد، توجه کنید که سطح پلاکتی بالا و یا پایین می‌تواند نشانه‌ای از یک وضعیت شدید باشد. اندازه‌گیری حجم خونی متوسط (MPV) غالبا به وسیله یک آزمون کامل خون مورد بررسی قرار می‌گیرد، آزمایش کامل خون می‌تواند اطلاعات مهمی را در رابطه با تعداد گلبول‌های مختلف نشان دهد. در این مقاله قصد داریم به بررسی آزمایش خون MPV و دلایل انجام آن بپردازیم.

آزمایش خون MPV

اطلاعاتی در رابطه با آزمایش خون MPV

آزمایش خون MPV یک شمارش پلاکتی در هر میکرولیتر خون را نشان می‌دهد، افراد سالم دارای محدوده معینی از پلاکتها هستند، این محدوده بین 150000 تا 400000 در هر میکرولیتر تعیین شده است، اصطلاحا به محدوده پایین پلاکت‌ها ترومبوسیتوپنی گفته می‌شود و اصطلاح تعداد بالای پلاکت‌ها هم ترومبوسیتوز می‌باشد. آزمایش خون MPV می‌تواند به صورت جدا و یا همراه یک آزمایش خون کامل انجام گردد. پزشکان اگر به وجود اختلالی مشکوک شوند، آن هم اختلالی که بر روی تعداد پلاکت‌ها اثرگذار باشد آزمایش خون MPV را تجویز خواهند کرد، در حقیقت آزمایش خون MPV می‌تواند نتیجه را مشخص نماید.

زمان نتیجه‌گیری از آزمایش به چه اندازه است؟

آزمایش خون MPV

مدت زمانی که باید برای به دست آوردن نتیجه صرف کرد متفاوت خواهد بود، بیمارستان‌هایی که تست‌های اورژانسی انجام می‌دهند، زمان‌هایی که بیمار در معرض جراحی قرار دارد مسلما بلافاصله تعیین خواهد شد اما در حالت عادی از انجام آزمایش تا نتیجه‌گیری چند روز زمان نیاز دارد، این امری طبیعی محسوب می‌گردد.

منبع: آسان طب