بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

۳۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

بافت مو فرانسوی مخصوص دختر خانم‌های اسپرت

چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۵۷ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

بافت مو فرانسوی نیز همچون بافت هلندی بسیار اسپرت و منظم بوده و مخصوص دختر خانم‌هایی است که علاقمند به مدل‌های بسیار منظم و آنکادر در آرایش مو هستند. ظاهر بسیار ساده و در عین حال زیبای بافت مو فرانسوی آن را در زمره پرطرفدارترین انواع بافت مو قرار داده و در سراسر دنیا دارای طرفداران بی‌شماری می‌باشد. با توجه با اینکه این مدل از آرایش مو بسیار ساده و قابل اجرا در هر شرایطی است قصد داریم روش انجام صحیح آن را در این مقاله به علاقمندان به انواع بافت مو آموزش دهیم.

بافت مو فرانسوی

بافت مو فرانسوی چگونه انجام می‌شود؟

بافت مو فرانسوی به سادگی و توسط فرمول اصلی بافت یعنی بافت ساده سه تایی انجام می شود. نکته مهم در این بافت مو، توجه به بافت ساده سه تایی از رو بوده و باید قسمت های منظمی از مو را از کف سر جدا نموده و به بافت اصلی خود اضافه نمائیم. امتداد موها نیز تا پشت سر بافته شده و بدین ترتیب تمامی موهای سر در این بافت زیبا شرکت خواهند کرد. نتیجه کار یک بافت زیبا شبیه به سبد بوده که رشته های مختلف مو در حالتی در هم پیچیده اما منظم در تمام طول سر حرکت کرده و به پشت سر ادامه پیدا خواهند نمود.

آماده‌سازی موها جهت بافت مو فرانسوی

قبل از هر چیز موها را شامپو کرده و کاملا از چربی و گرد و غبار پاک نمائید. سپس با استفاده از حرارت غیر مستقیم سشوار موها را خشک نموده تا ریشه موها کاملا خشک و ساقه ها اندکی نمدار باقی بمانند. در این زمان لازم است به وسیله برس سرامیکی یک براشینگ حرفه ای برای موها انجام دهید تا صاف و بدون حالت شوند. از طرفی لازم است موها در حین بافت مو فرانسوی فاقد گره یا وز شدگی باشند.

مراحل انجام بافت مو فرانسوی

بافت مو فرانسوی

آسان طب توجه شما را به چند مرحله ساده در بافت مو فرانسوی جلب می نماید. اگر به اندازه کافی تمرین کنید می توانید برای موهای خود نیز چنین بافت زیبا و فوق العاده ای را انجام دهید.

منبع: آسان طب

اطلاعاتی کامل درباره آلرژی نیکل و روش‌های پیشگیری از آن

چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۵۴ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

نیکل یک فلز نقره‌ای بوده که به طور طبیعی در محیط یافت می‌شود. آلرژی نیکل در حقیقت زمانی رخ می‌دهد که فرد واکنش نامطلوبی به مواد غذایی یا اجسام حاوی نیکل از خود نشان دهد. این آلرژی در زنان و دختران بیشتر از مردان و پسران رایج است. جالب است بدانید که در ایالات متحده حدود 36 درصد از زنان زیر 18 سال مبتلا به آلرژی نیکل هستند. ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات دقیقی در مورد آلرژی نیکل از جمله علائم، روش‌های تشخیص و گزینه‌های درمانی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

آلرژی نیکل

حقایقی صریح در رابطه با آلرژی نیکل

 جامعه پزشکی هنوز بر علت دقیق آلرژی نیکل واقف نیست.

 این آلرژی در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد.

 آلرژی نیکل می‌تواند در هر سنی ظاهر شود.

 تنها راه جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک، اجتناب از اقلام یا مواد غذایی حاوی نیکل می‌باشد.

علائم مربوط به آلرژی نیکل

واکنش‌های آلرژیک معمولا 24 تا 48 ساعت پس از تماس با نیکل رخ خواهند داد و علائم آن شامل موارد زیر می‌گردند:

  • بثورات
  • قرمزی پوست
  • خشک شدن قسمت‌هایی از پوست شبیه به سوختگی
  • خارش

چه چیزی باعث واکنش آلرژیک به نیکل می‌شود؟

آلرژی نیکل

سیستم ایمنی به طور معمول از بدن در مقابل مواد مضری مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها محافظت می‌کند اما به اشتباه  فلز نیکل را به عنوان یک مزاحم قلمداد کرده و این  مسئله برای افرادی که به آلرژی نیکل مبتلا هستند دردسرساز خواهد شد. در این میان سیستم ایمنی شروع به تولید مواد شیمیایی برای مبارزه با این ماده خواهد کرد که همین امر موجب واکنش آلرژیک می‌شود. بهتر است بدانید یکی از شایع‌ترین علل خارش و قرمزی پوست، آلرژی به نیکل می‌باشد.

منبع: آسان طب

علائم آب مروارید و زمان بروز آن را بهتر بشناسید

چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۵۱ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

چشم انسان دارای یک عدسی است که درست در پشت قسمت رنگی چشم قرار دارد و تمرکز آن بر روی پرده شبکیه است. اگر چشم انسان را به یک دوربین عکاسی تشبیه کنیم، عدسی چشم مانند لنز دوربین عکاسی و پرده شبکیه را می‌توانیم به فیلم عکاسی تشبیه کنیم، وظیفه عدسی چشم تمرکز نور روی شبکیه و تشکیل تصویر است. اگر این عدسی دچار کدورت شود به آن آب مروارید می‌گویند. آب مروارید دارای علل مختلفی است و وقتی فرد به آب مروارید دچار می‌شود علائم مختلفی را نشان می‌دهد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی علائم آب مروارید و سنین عمده بروز این بیماری صحبت کنیم.

علائم آب مروارید

علائم آب مروارید چیست؟

  • شایعترین علامت آب مروارید، تاری دید است، که باعث اختلال در بینایی فرد می شود. فرد احساس می کند که از پشت یک شیشه مه گرفته به دنیا نگاه می کند و به خصوص اشیاء دور را تار می بیند.
  • اشتباه در تشخیص رنگ نور اشیا نیز یکی از علائم آب مروارید است. فرد تصور می کند که اشیا کم رنگ تر هستند و در مراحل پیشرفته تر، فرد همه اشیا را قهوه ای می بیند.
  • اختلال در تشخیص چهره افراد یکی از علائم آب مروارید است به طوری که فرد باید از نزدیک چهره بستگان را تشخیص دهد.
  • اختلال در رانندگی به خصوص در شب ها که فرد هاله ای دور لامپ های ماشین و لامپ های کنار خیابان ها می بیند. اختلال در مطالعه و تغییر مکرر نمره عینک نیز دو تا از علائم آب مروارید می باشد.

علائم آب مروارید

آب مروارید اغلب در چه سنی بروز پیدا می کند؟

به گزارش مجله پزشکی آسان طب به طور کلی آب مروارید شایع ترین عامل تاری دید و اختلال بینایی در افراد بالای چهل سال است. آب مروارید می تواند در هر سنی بروز کند، حتی نوزاد می تواند با آب مروارید به دنیا بیاید، اگر نوزادی در سن جنینی دچار عفونت های مادرزادی یا اختلالات ژنتیکی باشد با آب مروارید به دنیا می آید. اما این بیماری در افراد مسن دیده می شود.

منبع: آسان طب

سبزیجات را بهتر است خام مصرف کنیم یا پخته؟

چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۴۴ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

اگر می‌خواهید خواص سبزیجات را بیشتر کنید باید بدانید که بهترین راه برای درست مصرف کردن هر سبزی چیست، یعنی بدانید که آیا خام سبزی بهتر است یا پخته آن!! بدون شک پختن برخی از مواد غذایی باعث می‌شود که با راحتی بیشتری بتوانیم آن‌ها را مصرف کنیم و بدنمان به آسانی هضم می‌کند. اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که پختن تمامی مواد غذایی نمی‌تواند مفید باشد و چه بسا مواردی وجود دارد که خام خوردن آن‌ها، از پخته خوردنشان مفیدتر باشد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بدانیم کدام مواد غذایی به صورت پخته و کدام به صورت خام مفیدتر می‌باشد.

سبزیجات

مصرف سبزیجات خام و پخته

در ادامه به بررسی چندین مورد از سبزیجاتی می‌پردازیم که خاصیت فراوانی داشته و برای شما بیان می‌کنیم که مصرف آنها به صورت خام بهتر می‌باشد یا پخته.

هویج را بپزید

مصرف هویج به صورت پخته بهتر است. هویج ها وقتی پخته می شوند بتاکاروتن را آزاد می کنند. بتاکاروتن استخوان ها، سیستم ایمنی و بینایی را تقویت می کند. ما با پختن هویج بتاکاروتن آن ها را آزاد می کنیم و به این ترتیب بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند، به همین علت بهتر است هویج را کمی بپزیم و بعد بخوریم.

 فلفل را خام مصرف کنید

خوردن فلفل به صورت خام بهتر است. ویتامین C موجود در فلفل به راحتی در آب حل می شود، چون این حالت را دارد خیلی سریع وارد آب می شود پس وقتی فلفل را بپزیم ویتامین سی آن به سرعت آب شده و وارد آب جوش می شود، هر چه بیشتر آن را بپزیم مواد مغذی بیشتری را از دست می دهد پس بهتر است فلفل را خام بخوریم مثلا از آن در سالاد استفاده کنیم.

پیاز را بیشتر از 5 دقیقه تفت ندهید

سبزیجات

به گزارش آسان طب مصرف پیاز به صورت پخته بهتر است. پیاز حاوی موادی است که آن را تبدیل به یک ضد التهاب خیلی قوی می کند. پختن پیاز از طریق باز کردن گیاه باعث می شود که مقدار فلاونوئید آن بیشتر شود و اینطوری کوارستین بیشتری وارد بدن می شود. هم می توانیم آن را بپزیم و هم می توانیم آن را تفت دهیم ولی یادتان باشد که نباید بیش از پنج دقیقه بپزد.

منبع: آسان طب

معرفی علائم و عوامل موثر در ایجاد سیاهی دندان

چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۴۱ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

بسیاری از افراد اهمیت زیادی برای بهداشت دهان و دندان خود قائل می‌باشند، در حقیقت سلامت و تمیزی دندان در اجتماع مسئله مهمی است، خصوصا اگر شما در اجتماع دارای روابط بالایی باشید، در حین گفت‌ و‌ گو با افراد مختلف تمیزی دندانتان تا حد زیادی به چشم آمده و بیانگر شخصیت شما خواهد بود، به همین دلیل سیاهی دندان می‌تواند نتایج معکوسی را برای شما رقم بزند، البته سیاهی دندان دلایل زیادی دارد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

سیاهی دندان

دلایل شکل‌گیری سیاهی دندان

سیاهی دندان می‌تواند به تنهایی نشانه‌ای از فروپاشی درونی و یا ایجاد حفره‌هایی در دندان‌هایتان باشد که البته باید هر چه سریع‌تر وضعیتشان مورد بررسی قرار گیرد اما باید توجه داشت که غذاها و نوشیدنی‌های مختلف نیز می‌توانند با به جای گذاشتن رنگدانه موجب سیاهی دندان شوند. رنگ دندان به دلیل وجود مقدار زیادی از کلسیم در لایه بیرونی دندان بوده که به آن مینا گفته می‌شود و با گذشت زمان به دلیل موارد مختلفی از جمله مصرف انواع غذا و نوشیدنی تغییر رنگ داده و عموما زرد و خاکستری هستند. دندان‌ها به دو دلیل بیرونی و ذاتی دچار سیاهی می‌شوند که هر کدام را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

علل بیرونی شکل‌گیری سیاهی دندان

همانگونه که از نام این علت مشخص است دلیل سیاهی دندان بستگی به عوامل بیرون از آن دارد، این مسئله می‌تواند شامل موارد ذیل باشد:

  • آسیب رسیدن به مینای دندان
  • ایجاد لکه‌ها
  • رسوب کردن

علائم مربوط به سیاهی دندان

سیاهی دندان

به گزارش مجله پزشکی آسان طب مراحل تغییر رنگ دندان با سرعت انجام خواهد شد اما افراد قبل از آنکه دندان شروع به سیاهی کند علائم دیگری را مشاهده می‌کنند که البته به احتمال فراوان افراد در رابطه با این علائم اطلاعاتی ندارند. دیدن نقاط قهوه‌ای بر روی دندان می‌تواند به عنوان یکی از علائم شروع سیاهی دندان باشد زیرا دندانی که می‌خواهد سیاه شود ابتدا لکه‌های قهوه‌ای را به خود خواهد دید.

منبع: آسان طب

11 روش جهت پیشگیری از کرم خوردگی دندان

چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۳۸ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

هر فردی روزانه از مواد غذایی و نوشیدنی‌های متفاوتی استفاده می‌کند که همه اینها به طور مستقیم با دندان‌ها تماس دارند. غذاهای مختلف اعم از نشاسته‌ای، اسیدی و... همه می‌توانند در دراز مدت به مینای دندان آسیب‌های جدی وارد کنند و باعث کرم خوردگی دندان‌ شوند. پیشنهاد ما به شما این است که از غذاهای مفید استفاده کنید تا بتوانید سلامت دندان‌های خود را حفظ کنید. این موضوع به این معنا است که شما از غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی، چسبناک و نشاسته‌ای پرهیز کنید. با توجه به انواع نکات و دسته‌بندی غذایی زیر شما می‌توانید در دراز مدت از کرم خوردگی و سایش مینای دندان در امان بمانید.

کرم خوردگی
cavity

کرم خوردگی به علت خوراکی‌های شیرین

کرم خوردگی دندان از مدت ها قبل با مواد شیرین رابطه‌ی مستقیم داشته است. بسیار مهم است که شما بتوانید از نوشیدنی ها و خوراکی های شیرین تا حد الامکان پرهیز کنید. این مورد فقط شامل شیرینی و شکلات نمی‌شود بلکه نوشیدنی های شیرین مثل نوشابه، آبمیوه های کارخانه ای که به طور خانگی درست نشده اند را نیز شامل می‌شود. حتی بعضی از سس ها نیز حاوی مواد شیرین غیر طبیعی هستند که می‌توانند باعث آسیب رسیدن به دندان شوند. پس به طور کلی میزان شکر نوشته شده روی مواد غذایی را بسنجید و از خوردن زیاد آنها پرهیز کنید.

از خوراکی‌های چسبناک استفاده نکنید

خوراکی های چسبناک مثل عسل، کشمش، شیره و ... به همراه خوراکی های نشاسته ای مثل نان، سیب زمینی و ... می‌توانند به سطوح دندان بچسبند و احتمال کرم خوردگی را افزایش دهند. این مورد از خوراکی جزو مواد غذایی هشدار دهنده هستند و از بقیه موارد جدی تر به حساب می‌آیند اما اگر مصرف آنها به صورت میانه باشد و فرد به طور مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده کند میزان احتمال کرم خوردگی کاهش میابد.

مراقب خوراکی‌های اسیدی باشید

انواع میوه ها برای بدن نه تنها مفید هستند بلکه نقشی حیاتی برای سلامت انسان بازی می‌کنند اما در میان آنها خوراکی هایی هستند که شما باید حواستان نسبت به آنها جمع باشد مثل پرتقال یا گوجه فرنگی. این دو خوراکی را تا حد امکان تنها مصرف نکنید و سعی کنید با خوراکی دیگری همراه باشد. اینگونه احتمال آسیب زدن به دندان ها کمتر می‌شود، توجه داشته باشید این خوراکی ها در هر حالت و شکلی که باشند باز هم اسیدی هستند.

رژیمی مناسب داشته باشید

کرم خوردگی
cavity

پیشنهاد ما به شما یک رژیم مناسب خالی از هله هوله است. استفاده از مواد طبیعی مثل انواع سبزیجات، میوه ها و مواد غذایی سالمی مثل حبوبات همگی به شما کمک می‌کنند که نه تنها بدن سرحال و شادابی داشته باشید بلکه سلامت دندان خود را نیز حفظ کنید.

منبع: آسان طب

مکمل‌های گیاهی و تاثیر آن در تناسب اندام

شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۰ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

چیزی که ما می‌دانیم این است که بهترین راه برای لاغر شدن، رژیم غذایی مناسب و تحرک بدنی است که هم سلامت شخص را تضمین می‌کند و هم باعث کاهش وزن بدن او می‌شود. یکی از محصولاتی که امروزه در بین افراد جامعه شایع شده است، محصولات لاغر کننده و مرتبط با تناسب اندام است که معمولا با تبلیغات‌های گسترده به بازار فروش عرضه می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مکانیزم مکمل های گیاهی لاغری بپردازیم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

مکمل های گیاهی

مکانیزم مکمل های گیاهی چگونه است؟

معمولا عوامل مختلفی می تواند باعث چاقی و افزایش وزن بدن شود که ما می توانیم از آن جمله به سن، وزن، شرایط مکانی، وضعیت آب و هوایی، نوع رژیم غذایی، بیماری‌های زمینه‌ای و داروهای مورد مصرف شخص اشاره کنیم.

معمولا محصولات لاغری و موادی که در آن ها به کار می رود با 4 مکانیزم باعث کاهش وزن بدن و لاغر شدن می شوند:

  1. کاهش اشتها: یعنی محصول به کار رفته، در مغز مرکز گرسنگی بدن را کور می کند، باعث کاهش اشتها می شود و به مرور زمان باعث کاهش وزن و تناسب اندام می شود.
  2. افزایش سوخت و ساز بدن: با افزایش سوخت و ساز بدن کالری های بیشتری سوخته می شود و به این طریق وزن کاهش پیدا می کند.
  3. افزایش دفع آب بدن: دفع آب بدن، سبب کاهش وزن می شود.
  4. کاهش جذب و افزایش دفع چربی: این مواد با جلوگیری از جذب چربی باعث چرب تر شدن مدفوع و در نتیجه دفع چربی بیشتر از بدن می شوند.

معروف‌ترین مکمل های گیاهی موثر در لاغری

مکمل های گیاهی

به گزارش آسان طب یکی از فاکتورهایی که معمولا در این محصولات به کار می رود ترکیباتی است که از سیب به دست می آید به اسم پولی فنول، این ماده یا مواد معمولا در سیب یافت می شوند و امروزه در بازار محصولات لاغری عرضه می شوند. پلی فنول ها علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی که دارند باعث کاهش وزن و لاغری سریع به وسیله کاهش ذخیره چربی بدن، تنظیم جذب مواد قندی و دفع آب اضافه بدن می شوند.

منبع: آسان طب

ورزش کردن در چه زمانی برای بدن مضر می‌باشد؟

شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۷ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

امروزه بسیاری می‌گویند که برای داشتن تن سالم و جسم شاداب باید ورزش کرد، اما به نظرتان آیا همه آدم‌ها به یک میزان به ورزش نیازمندند؟ آیا شرایط یک کارمند و یک خانم خانه‌دار برای ورزش کردن برابر است و نوع ورزش‌هایی که افراد باید انجام دهند یکسان است؟ ورزش جزئی از ارکان تندرستی و سلامت جسم است و رابطه‌ای مستقیم با ظرفیت فکری ما و رابطه دیگری با ظرفیت جسمی ما دارد. در این مقاله قصد داریم تا به بحث ورزش در بین اقشار مختلف اجتماع بپردازیم تا بدانیم بدن ما در بازه زمانی مشخص به چه میزان ورزش کردن نیاز دارد.

ورزش کردن

ورزش کردن برای چه افرادی مضر است؟

اگر ما کارمندی در شهر تهران را در نظر بگیریم که هر روز صبح ساعت 6 تا 6:30 فرزندش را بدون خوردن صبحانه به مدرسه می برد و ساعت 7:30 تا 7:45 در محل کار خود حاضر می شود، این شخص از خواب کافی بهره مند نبوده و در تمام طول راه با عجله و استرس حرکت کرده، در نتیجه خسته می شود و در محل کار چای می نوشد به امید آن که خستگی را رفع کند. این شخص از ساعت 3 بعد از ظهر هیچ انرژی ای ندارد.

آیا ورزش کردن برای چنین شخصی در چنین شرایطی درست است؟ خیر، ورزش کردن در این شرایط می تواند به بدن آسیب وارد کند، چنانچه شاهد بوده ایم در چند وقت اخیر افراد زیادی در پارک های تهران دچار ایست قلبی شده اند. این افراد بهتر است در روزهای کاری ورزش نکنند زیرا ورزش تا زمانی مفید خواهد بود که به بدن آسیب نزند.

از این مثال نتیجه می گیریم که ورزش رابطه مستقیمی با سن، جنس، نوع شغل، تغذیه، نوع رفتار فیزیکی شخص دارد. به همین دلیل بارها گفته شده انجام ورزش تا جایی ضروری است که انسان را نکشد. بارها دیده شده افرادی که بدون آگاهی وارد سونا می شوند یا افراد سن بالایی که در روزهای سیزده بدر پس از خوردن یک غذای سنگین شروع به ورزش هایی مثل فوتبال و والیبال می کنند دچار ایست قلبی می شوند.

«یا همه عمرت ورزش کن یا اصلا ورزش نکن» تا چه حد صحیح است؟

ورزش کردن

به گزارش آسان طب این مورد تا حدود زیادی صحیح است زیرا مثلا کسی که 5 سال ورزش می کند و بدن خود را به یک حجم غذا از نظر کیفیتی و کمیتی عادت می دهد اگر یکباره ورزش را کنار بگذارد به شدت دچار آسیب خواهد شد، زیرا او در روزی که ورزش می کرد مثلا 3000 کالری مصرف می نمود، پس با یک نسبت و تناسب ساده (که برای هر شخص متفاوت است) روزی که به طور کامل پشت میز می نشیند باید 1500 کالری مصرف کند، زیرا مصرف بیش از این اندازه کالری در بدن دپو می شود و بدن نمی تواند آن را بسوزاند. این مسئله سبب بوجود آمدن بیماری هایی از جمله گرفتگی عروق ،سکته مغزی، چاقی، تنگی نفس، دیابت و ... می شود.

منبع: آسان طب

معرفی عوامل ایجاد زردی ناخن پا و روش‌های رفع آن

شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۴ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

استفاده بیش از حد مواد شیمیایی و ابزارهای مخصوص براق کردن ناخن و همچنین عفونت‌های قارچی احتمالا منجر به زرد شدن ناخن پا خواهد شد، با این حال زردی ناخن می‌تواند نشانه‌ای از یک شرایط جدی‌تر باشد، در حالت عادی ناخنی شفاف به نظر می‌رسد که گوشت زیر آن به وضوح قابل مشاهده باشد. زردی ناخن پا امکان دارد به دلایل گوناگونی شکل گیرد که در این مقاله به بررسی دلایل ایجاد و معرفی روش‌های پیشگیری آن خواهیم پرداخت.

زردی ناخن پا

معرفی برخی از دلایل ایجاد زردی ناخن پا

ناخن‌ عمدتا از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده و این پروتئین در قسمت‌های مو و پوست نیز به مقادیر زیادی یافت می‌شوند، شاید برای شما جالب به نظر برسد که ناخن شامل چندین بخش است، از جمله:

  • صفحه ناخن، پوسته سخت و بیرونی
  • تخت ناخن، گوشت زیر صفحه ناخن
  • پوست اطراف صفحه ناخن
  • کوتیکول، بافت پوست که پایه ناخن را پوشش داده و از کراتین محافظت خواهد کرد
  • لونولا، نیمه روشن رنگی در پایین ناخن

بخشی از زردی ناخن می‌تواند به دلیل پیری باشد و این نتیجه طبیعی محسوب می‌شود، در حقیقت تغییرات رنگ، ضخامت و شکل ناخن که به مرور زمان و با کهولت سن ایجاد می‌شوند جای نگرانی ندارد اما در مواقعی زردی ناخن ممکن است به دلایل دیگری رخ دهد که در این قسمت به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

√ عفونت: در صورتیکه ناخن با قارچ‌های مضر در تماس باشد و یا با موادی که منجر به ایجاد آن شوند ارتباط برقرار کند امکان دارد عفونت قارچی ناخن به نام Onychomycosis شکل گیرد، این مورد می‌تواند بر روی هر قسمت از ناخن تاثیرگذار باشد و همچنین زردی ناخن پا را ایجاد نماید، این عفونت اگر در پا ایجاد گردد ممکن است در راه رفتن افراد نیز اختلال ایجاد نماید. عفونت‌های قارچی یکی از علت‌های شایع زردی ناخن پا به حساب می‌آیند.

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک

زردی ناخن پا

در صورتی که افراد مبتلا به زردی ناخن پا علت را استفاده از لاک و امثال آن ندادند باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده و مسئله را بازگو نمایند زیرا ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد.

منبع: آسان طب

4 علت شایع ایجاد انسداد مجاری صفراوی

شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۱ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

انسداد مجرای صفراوی که به عنوان انسداد مجاری صفراوی نیز شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که یکی از مجاری وارد شده از کبد به روده مسدود گردد. اگر این انسداد بدون درمان رها شود می‌تواند منجر به عوارض جدی از جمله عفونت شدید شود. در این مقاله به برخی از دلایل پیشگیری انسداد صفراوی، علائم، تشخیص و راه‌های درمان آن خواهیم پرداخت.

انسداد مجاری صفراوی

علل ایجاد انسداد مجاری صفراوی

برخی از شایع‌ترین علل انسداد مجاری صفراوی در این قسمت آورده شده است که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

√ مورد اول؛ سنگ کیسه صفرا: سنگ‌های صفراوی علت شایع انسداد مجاری صفراوی می‌باشند و زمانی ایجاد می‌شوند که عدم تعادل شیمیایی در کیسه صفرا وجود داشته باشد.

√ مورد دوم؛ سرطان مجرای صفراوی یا پانکراس: سرطان مجرای صفراوی به تمام سرطان‌هایی که در سیستم صفراوی ایجاد می‌شوند، اشاره دارد و طی آن ممکن است تومورهای حاصل یک مجرای صفراوی را مسدود سازند. سرطان پانکراس نیز در صورت ورود تومور به روده می‌تواند باعث انسداد مجاری صفراوی گردد. در نظر داشته باشید که سرطان‌های سایر نقاط بدن نیز ممکن است به سیستم صفراوی منتهی شوند و انسداد را به همراه داشته باشند.

√ مورد سوم؛ آسیب: گاهی اوقات آسیب‌های ناشی از یک روش پزشکی مانند جراحی کیسه صفرا یا آندوسکوپی منجر به انسداد می‌گردند.

√ مورد چهارم؛ کیست‌های کلدوک: این نوع از کیست‌ها بخش کوچکی از مجرای صفراوی را تشکیل می‌دهند و به صورت مادرزادی در بدن شخص شکل می‌گیرند. کیست‌های کلدوک گاهی می‌توانند موجب انسداد مجاری صفراوی شوند. این کیست‌ها بسیار نادر می‌باشند.

علائم انسداد مجاری صفراوی

انسداد مجاری صفراوی

علائم انسداد مجاری صفراوی ممکن است ناگهانی رخ دهد و یا با گذشت زمان فرد را متوجه خود سازد. زمانی که بیلی‌روبین نمی‌تواند به صفرا ورود کند، در بدن ایجاد شده و منجر به بروز زردی می‌گردد و عدم وجود آن در صفرا باعث ایجاد تیرگی ادرار و مدفوع کمرنگ می‌شود.

منبع: آسان طب