بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

4 علت شایع ایجاد انسداد مجاری صفراوی

شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۱ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

انسداد مجرای صفراوی که به عنوان انسداد مجاری صفراوی نیز شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که یکی از مجاری وارد شده از کبد به روده مسدود گردد. اگر این انسداد بدون درمان رها شود می‌تواند منجر به عوارض جدی از جمله عفونت شدید شود. در این مقاله به برخی از دلایل پیشگیری انسداد صفراوی، علائم، تشخیص و راه‌های درمان آن خواهیم پرداخت.

انسداد مجاری صفراوی

علل ایجاد انسداد مجاری صفراوی

برخی از شایع‌ترین علل انسداد مجاری صفراوی در این قسمت آورده شده است که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

√ مورد اول؛ سنگ کیسه صفرا: سنگ‌های صفراوی علت شایع انسداد مجاری صفراوی می‌باشند و زمانی ایجاد می‌شوند که عدم تعادل شیمیایی در کیسه صفرا وجود داشته باشد.

√ مورد دوم؛ سرطان مجرای صفراوی یا پانکراس: سرطان مجرای صفراوی به تمام سرطان‌هایی که در سیستم صفراوی ایجاد می‌شوند، اشاره دارد و طی آن ممکن است تومورهای حاصل یک مجرای صفراوی را مسدود سازند. سرطان پانکراس نیز در صورت ورود تومور به روده می‌تواند باعث انسداد مجاری صفراوی گردد. در نظر داشته باشید که سرطان‌های سایر نقاط بدن نیز ممکن است به سیستم صفراوی منتهی شوند و انسداد را به همراه داشته باشند.

√ مورد سوم؛ آسیب: گاهی اوقات آسیب‌های ناشی از یک روش پزشکی مانند جراحی کیسه صفرا یا آندوسکوپی منجر به انسداد می‌گردند.

√ مورد چهارم؛ کیست‌های کلدوک: این نوع از کیست‌ها بخش کوچکی از مجرای صفراوی را تشکیل می‌دهند و به صورت مادرزادی در بدن شخص شکل می‌گیرند. کیست‌های کلدوک گاهی می‌توانند موجب انسداد مجاری صفراوی شوند. این کیست‌ها بسیار نادر می‌باشند.

علائم انسداد مجاری صفراوی

انسداد مجاری صفراوی

علائم انسداد مجاری صفراوی ممکن است ناگهانی رخ دهد و یا با گذشت زمان فرد را متوجه خود سازد. زمانی که بیلی‌روبین نمی‌تواند به صفرا ورود کند، در بدن ایجاد شده و منجر به بروز زردی می‌گردد و عدم وجود آن در صفرا باعث ایجاد تیرگی ادرار و مدفوع کمرنگ می‌شود.

منبع: آسان طب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی