بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بررسی عواملی که در ایجاد ضایعات استخوانی نقش دارند

جمعه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۳ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

به بخش‌هایی از استخوان که دچار آسیب و یا تغییر شده‌اند اصطلاحا ضایعات استخوانی هم گفته می‌شود، ایجاد چنین وضعیتی می‌تواند دلایل گوناگونی همچون عفونت، شکستگی و یا تومور داشته باشد. توجه داشته باشید، هنگامی که سلول‌های درون استخوان شروع به تقسیم غیرقابل کنترل می‌کنند ممکن است به عنوان تومورهای استخوان شناسایی شوند، بیشتر ضایعات استخوانی خوش خیم هستند و یا بهتر بگوییم سرطانی به حساب نمی‌آیند اما در مواردی هم می‌توانند بدخیم یا سرطانی باشند، در این مقاله قصد داریم به بررسی ضایعات استخوانی بپردازیم.

ضایعات استخوانی

اطلاعاتی در رابطه با ضایعات استخوانی

ضایعات استخوانی می‌توانند بر روی هر بخش از بدن تاثیرگذار باشند و یا از سطح به مغز استخوان گسترش یابند، همانطور که در مقدمه هم گفته شد این ضایعات به دلیل تولید غیر قابل مهار سلول‌ها در استخوان ایجاد خواهند شد، در حقیقت با این رویه توده‌هایی در بخش‌های موردنظر شکل خواهند گرفت. ضایعه در حال رشد می‌تواند بافت‌های سالم را تحت تاثیر خود قرار دهد و از بین ببرد، با این کار استخوان تضعیف شده و در اثر همین آسیب‌ها ممکن است شکستگی استخوان ایجاد گردد. بر اساس اطلاعات موجود می‌توان گفت که بیشتر ضایعات استخوانی خوش خیم هستند و تهدیدکننده زندگی نمی‌باشند، این ضایعات خوش خیم حتی به سایر بخش‌های بدن نیز گسترش پیدا نخواهند کرد که جای امیدواری دارد اما در عین حال ضایعات بدخیم یا سرطانی هم وجود دارند، احتمال گسترش این ضایعات استخوانی در سایر مناطق بدن وجود خواهد داشت. در حالت کلی تومورهای بدخیم استخوان به دو دسته گوناگون تقسیم می‌شوند، این موارد عبارتند از:

 سرطان اولیه استخوان که در خود استخوان ایجاد می‌گردد

 سرطان ثانویه استخوان زمانی است که سرطان در جایی شروع شود و سپس به استخوان گسترش یابد

ضایعات استخوانی

√ استئوسارکوم: این مورد یکی از موارد نادر به حساب آمده و می‌تواند دو تا پنج نفر را در هر میلیون نفر تحت تاثیر قرار دهد. درمان‌هایی که می‌توان برای این مورد به کارگیری کرد همان شیمی درمانی، پرتو درمانی و جراحی می‌باشد.

منبع: آسان طب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی