بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

علت افسردگی صبحگاهی + علائم و روش‌های درمان

يكشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۰۹:۰۵ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

امروزه به دلیل تنهایی و زندگی به اصطلاح ماشینی، افراد زیادی دچار افسردگی می‌شوند. افسردگی انواع مختلفی دارد که افسردگی صبحگاهی یکی از آن‌ها به شمار می‌رود. برخی از افراد مبتلا به افسردگی‌های شدید و اساسی به افسردگی صبحگاهی نیز دچار می‌شوند. کسانی که به افسردگی صبحگاهی مبتلا می‌شوند، در صبح به نسبت بعدظهر یا غروب، علائم افسردگی شدیدتری را تجربه خواهند کرد. این علائم معمولا شامل احساس ناراحتی، غم، ناامیدی، عصبانیت و خستگی می‌شوند. افسردگی صبحگاهی با نام تغییرات یا ناپایداری در خلق و خوی روزانه نیز شناخته می‌شود و با افسردگی فصلی متفاوت است. در این مقاله به علائم، علت افسردگی صبحگاهی و روش‌های تشخیص و درمان آن خواهیم پرداخت.

علت افسردگی صبحگاهی

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب

شناسایی علت افسردگی صبحگاهی

تحقیقات انجام شده در سال 2013 نشان داد که افراد مبتلا به افسردگی، اغلب از نوعی اختلال یا از هم گسیختگی روزانه رنج می‌برند و این اختلال یکی از اصلی‌ترین‌های علت افسردگی صبحگاهی به شمار می‌رود. بدن انسان در طی هر 24 ساعت بدین شکل عمل می‌کند که شب‌ها احساس خواب آلودگی داشته و صبح‌ها سرحال می‌باشد. این چرخه حالت طبیعی خواب و بیداری بدن به صورت شبانه روزی است. به گزارش مجله پزشکی آسان طب ریتم روزانه یا ساعت طبیعی بدن، وظیفه تنظیم همه چیز از ضربان قلب گرفته تا دمای بدن را تنظیم می‌کند، همچنین بر روی انرژی، تفکر، حالت هوشیاری و خلق و خوی فرد نیز تاثیر می‌گذارد. این ریتم‌های روزانه به فرد کمک می‌کنند تا یک حالت پایدار داشته باشد و در سلامت کامل قرار بگیرد.

ریتم روزانه با ترشح هورمون‌های خاصی نظیر کورتیزول و ملاتونین به بدن شما کمک کرده تا در طی شبانه روز حالت روحی پایداری شده و برای وقایع خاص آماده باشد. به هنگام صبح و با طلوع خورشید، کورتیزول ترشح شده و به شما انرژی می‌دهد که در طول روز فعال بوده و انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزمره خود را داشته باشید. در مقابل، یعنی به هنگام غروب و در ساعات پایانی روز، بدن شما ملاتونین را آزاد کرده تا احساس خواب آلودگی کرده و شب به راحتی بخوابید. زمانی که در این ریتم‌ها اختلالی به وجود آید، بدن شما در زمان اشتباه شروع به آزاد کردن هورمون‌ها می‌نماید. این مسئله بر سلامت جسمی و روحی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

معرفی علائم افسردگی صبحگاهی

علت افسردگی صبحگاهی

افرادی که دچار افسردگی صبحگاهی هستند، اغلب در طول صبح علائم شدیدی مانند احساس غم و ناراحتی را تجربه خواهند کرد. علائم افسردگی صبحگاهی به شرح ذیل می‌باشند:

  • به زور بیدار شدن و به سختی از رختخواب بیرون آمدن
  • کمبود و یا حتی نداشتن انرژی در صبح و ناتوانی در انجام کارهای روزمره
  • بی‌حوصلگی برای امور روزمره زندگی و کارهای ساده مانند دوش گرفتن و چای درست کردن
منبع: آسان طب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی