بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

تشریح کامل بیماری اکتروپیون در افراد مسن

چهارشنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۷، ۰۹:۲۴ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

بیماری اکتروپیون به برگشتن لبه پلک پایین و مژه‌ها به سمت بیرون چشم که معمولا دو طرفه است، اشاره دارد. این وضعیت می‌تواند موجب خشکی چشم، پارگی بیش از حد و سوزش شود. بیماری اکتروپیون می‌تواند از عوامل متعددی مانند فلج صورت و آسیب نشات بگیرد. شایع‌ترین علت این بیماری سستی عضلات ناشی از کهولت سن است. فردی که دارای علائم اکتروپیون باشد، باید به پزشک مراجعه کند. بیماری اکتروپیون در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به مشکلات جدی در قرنیه و حتی نابینایی کامل شود. استفاده از اشک مصنوعی معمولا می‌تواند به کاهش علائم کمک کند اما در اغلب موارد برای درمان اساسی نیاز به عمل جراحی است. اکثر افرادی که این عمل جراحی را انجام داده‌اند، نتیجه مثبت گرفته‌اند. برای مطالعه این مطلب 3 دقیقه زمان بیشتر نیاز نیست.

بیماری اکتروپیون

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب

بررسی علل ایجاد بیماری اکتروپیون

علت اصلی بیماری اکتروپیون ضعف عضلانی یا سستی بافت بوده که بخشی طبیعی از روند پیری محسوب می‌شود. فرد مبتلا به این بیماری، دچار آبریزش چشم شده و در صورت پاک کردن اشک، دچار خشکی شدید چشم خواهد شد. به گزارش مجله پزشکی آسان طب خطر ابتلا به اکتروپیون و توسعه آن با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. سایر عوامل نیز شامل موارد زیر می‌گردند:

  • سرطان پوست
  • آسیب
  • رشد تومور در چشم (خوش خیم یا سرطانی)
  • بافت زخمی ناشی از آسیب یا سوختگی
  • نقص‌های زایمان به علت اختلالات ژنتیکی مانند سندرم داون
  • فلج بل یا سایر انواع فلج صورت
  • جراحی قبلی یا تشعشع درمانی پلک‌ها

درمان اکتروپیون به چه صورت انجام می‌شود؟

بیماری اکتروپیون

استفاده از قطره‌های روان کننده مخصوص چشم (اشک مصنوعی) می‌توانند از قرنیه در مقابل آسیب بیشتر محافظت کنند. درمان این بیماری به طور کلی شامل انجام یک جراحی کوچک برای برقراری کشش مناسب در پلک است، اما برای کاهش التهاب و درد می‌توان روزانه چندین بار از کمپرس آب گرم بر روی پلک‌ها استفاده کرد، برای این کار ابتدا باید مقداری آب گرم را در یک ظرف تمیز بریزید، سپس یک پارچه تمیز برداشته و آن را درون آب خیس کنید و آنقدر آن را فشار دهید تا تقریبا خشک شود. در این مرحله، پارچه گرم و مرطوب را به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی چشم بسته خود قرار دهید. برای درمان این بیماری در اغلب موارد، نیاز به عمل جراحی می‌باشد.
منبع: آسان طب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی