بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

انواع، علل، علائم و درمان پلی‌نورپاتی

چهارشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

پلی‌نورپاتی زمانی رخ می‌دهد که چندین عصب محیطی آسیب دیده باشند. اعصاب محیطی در واقع عصب‌های رشته‌ای خارج از مغز و نخاع هستند. آن‌ها اطلاعات بین سیستم عصبی مرکزی (CNS) و تمام قسمت‌های دیگر بدن را انتقال می‌دهند. مغز و نخاع بخشی از سیستم عصبی مرکزی را تشکیل می‌دهند. پلی‌نورپاتی بر روی چندین عصب در نقاط مختلف بدن تاثیر می‌گذارد، این در حالی است که مونونوروپاتی تنها یک عصب را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. پلی‌نورپاتی می‌تواند بر روی عصب‌های مسئول احساس (نوروپاتی احساسی)، حرکتی (نوروپاتی حرکتی) و یا هر دو تاثیرگذار باشد. این شرایط می‌تواند بر عصب‌هایی که مسئول کنترل عملکردهای خود هستند، مانند هضم، مثانه، فشار خون و ضربان قلب نیز تاثیر بگذارد. اگر چه تعداد دقیق افراد مبتلا به پلی‌نورپاتی مشخص نیست، اما موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی (NINDS) تخمین می‌زند که تقریبا 20 میلیون نفر در ایالات متحده به نوعی نوروپاتی محیطی مبتلا هستند و اکثر آن‌ها پلی‌نورپاتی دارند.

پلی‌نورپاتی

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب

معرفی و بررسی انواع مختلف پلی‌نورپاتی

بیش از 100 نوع نوروپاتی محیطی وجود دارد و بیشتر آن‌ها پلی‌نورپاتی هستند. هر کدام از پلی‌نورپاتی‌ها بر اساس نوع آسیب عصبی، علت اصلی و علائم آن طبقه بندی شده‌اند. به عنوان مثال، نوروپاتی دیابتی در افراد مبتلا به دیابت رخ می‌دهد، در حالی که نوروپاتی ایدیوپاتیک علت شناخته شده‌ای ندارد. سه نوع اصلی از پلی‌نورپاتی وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

√ نوروپاتی مزمن متقارن محیطی: اکثر موارد پلی‌نورپاتی مزمن هستند و پس از گذشت چند ماه رشد می‌کنند.

ارزیابی شرایط مرتبط با پلی‌نورپاتی

پلی‌نورپاتی

شرایط متعددی در ارتباط با این وضعیت وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره شده است:

  • آمیلوئیدوز
  • بیماری سلیاک
  • بیماری شارکو ماری توث
منبع: آسان طب
  • Dr bahar

پلی‌نورپاتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی