بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

آنچه باید درباره هیپرلیپیدمی یا چربی خون بالا بدانید

سه شنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۰۴ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

هیپرلیپیدمی یا کلسترول بالا به میزان بالای پروتئین‌های چربی در خون اشاره داشته و می‌تواند یک یا چندین پروتئین چربی را تحت تاثیر قرار دهد. اکثر افراد مبتلا به این بیماری دچار علائم خاصی نمی‌گردند اما آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در افراد افزایش دهد. هیپرلیپیدمی از هر 3 آمریکایی 1 نفر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. عواملی نظیر ژنتیک، سیگار کشیدن، چاقی، شیوه زندگی و رژیم غذایی نامناسب می‌توانند منجر به هیپرلیپیدمی شوند. دو نوع کلسترول به نام‌های LDL و HDL وجود دارد که LDL به کلسترول بد و HDL به کلسترول خوب اشاره دارد.

هیپرلیپیدمی

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب

ارائه اطلاعاتی در رابطه با هیپرلیپیدمی

هیپرلیپیدمی به این معنا است که کلسترول در خون زیاد باشد. کلسترول در حقیقت پروتئین چربی مومی شکل بوده که توسط کبد ساخته می‌شود. برای غشاهای سلولی سالم، عملکرد مغز، تولید هورمون و ذخیره‌سازی ویتامین امری ضروری محسوب می‌شود. تولید کلسترول بد و یا دریافت آن از طریق غذاهای ناسالم، مشکل ساز خواهد شد. HDL خوب است زیرا کلسترول اضافی را به کبد منتقل کرده و می‌تواند از بین برود، اما LDL بد است زیرا باعث ایجاد کلسترول بیش از حد در خون می‌گردد. تری گلیسرید نوعی چربی در خون است و با کلسترول کاملا تفاوت دارد، اما به دلیل ارتباط قوی آن‌ها با بیماری قلبی، سطح تری گلیسیرید نیز اندازه گیری می‌شود، زیرا فرد مبتلا به هیپرلیپیدمی ممکن است سطح بالایی از LDL و تری گلیسیرید نیز داشته باشد. به گزارش مجله پزشکی آسان طب هیپرلیپیدمی یک خطر عمده برای بیماری قلب بوده و علت اصلی مرگ در ایالات متحده است.


بررسی علت‌های ایجاد هیپرلیپیدمی

هیپرلیپیدمی

هیپرلیپیدمی می‌تواند به علت عوامل نامبرده شده زیر رخ دهد:

√ عوامل ژنتیکی: این مورد به عنوان هیپرلیپیدمی اولیه شناخته می‌شود.

√ رژیم غذایی ضعیف و سایر عوامل: این مورد به عنوان هیپرلیپیدمی ثانویه شناخنه می‌شود.

منبع: آسان طب

  • Dr bahar

هیپرلیپیدمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی