بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

درمان صرع کودکان با والپروات سدیم Sodium valproate

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

بسیاری از داروهای ضد صرع و ضد تشنج علاوه بر کمک به درمان دو بیماری ذکر شده، در دوزهای پایین تر نیز برای کنترل و درمان اضطراب و استرس و برخی دیگر از بیماری های روحی و روانی تجویز می شود. والپروات سدیم (Sodium valproate) معروف به دپاکین و والپاکین از همین داروها می باشد که در دوزهای مختلف برای درمان نوعی صرع که به طور ناگهانی باعث از دست رفتن هوشیاری می شود، کاربرد فراوانی دارد و همچنین با مصرف به موقع و منظم باعث کاهش تعداد حملات صرع نیز می شود. امروزه از این دارو به شکل وسیعی برای درمان میگرن هم استفاده می شود که با توجه به تحقیقات انجام شده نتایج موفقی هم حاصل گشته است. این مطلب به توضیح عملکرد والپروات سدیم در بدن اختصاص دارد.

والپروات سدیم

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب


معرفی مشخصات دارویی والپروات سدیم

والپروات سدیم Sodium valproate که در دسته دارویی ضدصرع، ضدتشنج و ضد اضطراب قرار دارد با نام های تجاری Epilim chrono ،Epilim ،Convulex که تولیدی برخی شرکت های دارویی است در داروخانه ها موجود می باشد. به دلیل اهمیت دارویی والپروات سدیم و اثرات و عوارض قوی مصرف بیش از حد این دارو بر بدن، امکان خرید آن بدون نسخه پزشک میسر نمی باشد. همانطور که در مقدمه هم گفتیم از والپروات سدیم برای درمان برخی از مشکلات دیگر روحی و روانی نظیر تثبیت خلق و خوی اختلال دو قطبی نیز استفاده می شود. نتایج تحقیقات بر روی ۶۰ نفر که به تریاک معتاد بوده اند و از والپروات سدیم استفاده کرده اند نشان داده است که این دارو به ترک تریاک و کاهش مدت زمان استفاده ی افراد از متادون (برای ترک تریاک) کمک شایانی کرده است. از مصارف جانبی این دارو می توان درمان اسپاستیسیتی، سکسکه مقاوم، سندروم کوشینگ و اختلالات اکستراپیرامیدال نام برد. شایان ذکر است که داروی والپروات سدیم به دلیل اثرات مفید و با دوام آن به یکی از بهترین گزینه ها برای رفع بیماری صرع کودکان تبدیل شده است.

چگونگی تأثیر و مکانیسم اثر والپروات سدیم

والپروات سدیم

هر چند که با تحقیقات انجام شده هنوز مکانیسم اثر دقیقی از والپروات سدیم در دست نیست اما به نظر می رسد که این دارو با مهار کانال های سدیم وابسته به ولتاژ و همچنین از طریق افزایش مقدار GABA در مغز انسان، اثرات مفید خود را اعمال می کند. والپروات سدیم به شکل کاملا راحت از طریق دستگاه گوارشی جذب شده و در کل بدن انتشار پیدا کرده و در کبد متابولیزه خواهد شد.

منبع: آسان طب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی