بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

دانستنی‌های بسیار مهم در رابطه با توده لیپوم

چهارشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۸ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

منظور از لیپوم تومورهای خوش خیمی است که می‌توانند در نواحی مختلف بدن ایجاد شوند. یک لیپوم زیرپوستی به دلیل رشد بیش از حد سلول‌های چربی به وجود آمده و علائم آن اغلب از فشار بر بافت‌های مجاور نشات می‌گیرد. با اینکه رشد این تومورها غیرسرطانی می‌باشند اما ممکن است برخی به دلیل درد، عوارض و یا سایر علائم موجود تمایل به از بین بردن آن داشته باشند، البته برخی نیز این کار را به دلیل ظاهر و زیبایی انجام می‌دهند.

لیپوم

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب

ارائه اطلاعاتی در رابطه با توده‌های لیپوم

این توده می‌تواند در هر جایی از بدن که در آن سلول‌های چربی وجود دارند، رخ دهد اما به نظر می‌رسد بیشتر بر روی شانه‌ها، قفسه سینه، تنه، گردن، ران و زیر بغل ظاهر شود، البته به ندرت ممکن است در اندام‌های داخلی، استخوان‌ها و یا ماهیچه نیز ایجاد شود. لیپوم می‌تواند به راحتی با یک فشار کوچک در زیر پوست حرکت کرده و با گذشت زمان به آرامی رشد کند اما هیچگاه آن را با جوش اشتباه نگیرید، اندازه لیپوم‌ها معمولا به 2 یا 3 سانتی متر می‌رسند اما گاهی نیز ممکن است این میزان در برخی افراد به بیش از 10 سانتی‌متر هم برسد. ما در این مقاله قصد داریم به علل، علائم، تشخیص، عوامل خطرساز و درمان لیپوم بپردازیم.

بررسی علت‌های ایجاد این توده‌ها

پزشکان هنوز علت دقیق ایجاد این توده را پیدا نکردند اما برخی شواهد حاکی از آن هستند که این وضعیت می‌تواند بر اثر یک ژن ارثی یا سابقه خانوادگی رخ دهد. این ضایعه ممکن است در یک قسمت و یا در جاهای مختلف بدن ایجاد شود.

عوامل خطرساز مرتبط با این توده

لیپوم

بر اساس تخمین کارشناسان حدود یک درصد از افراد دارای لیپوم می‌باشند. افرادی که دارای سابقه خانوادگی هستند از احتمال بیشتری برای مبتلا شدن به این توده برخوردارند. لیپوم‌ها بیشتر در افراد بالای 40 تا 60 ساله رخ می‌دهد اما می‌تواند جوان‌ها و کودکان را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. سایر عوامل خطرساز جهت ایجاد یک لیپوم در زیر آورده شده است که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • چاقی
  • کلسترول بالا
  • دیابت
منبع: آسان طب
  • Dr bahar

توده لیپوم

جوش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی