بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

با داروی سالبوتامول Salbutamol آسم را مهار کنید

شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۲۴ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

در علم پزشکی به التهاب نایژه ها در شش، بیماری برونشیت گفته می شود که اغلب این بیماری به دلایلی همچون عفونت های ویروسی و باکتریایی، سیگار، تورم نای و نایژک ها و هوای آلوده بروز پیدا می کند. این بیماری به دو دسته ی برونشیت مزمن و حاد تقسیم می شود که در نوع حاد آن به دلیل ابتلا به ویروس و عفونت فرد به علایمی شبیه به سرماخوردگی شدید دچار می شود که مدت زمان آن هم کوتاه می باشد اما برونشیت مزمن با علایمی همچون سرفه های مکرر و بی دلیل به مدت ۳ ماه به بالا خود را در فرد مبتلا بروز می دهد. همانطور که می دانید درمان برونشیت از آن جهت دارای اهمیت است که از ابتلا به آسم جلوگیری می کند. یکی از داروهای پر مصرف و مهم در کنترل و درمان انواع برونشیت داروی سالبوتامول است که در انواع گوناگون برای مصرف موجود است. متاسفانه به دلیل آلودگی ها و مصرف دخانیات ابتلا به این بیماری در دهه ی گذشته در کشورمان هم رو به پیشرفت بوده است و همین امر باعث شد ما این مطلب را به توضیح دقیق تر از کاربرد داروی سالبوتامول اختصاص دهیم.

داروی سالبوتامول

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب

معرفی مشخصات داروی سالبوتامول

داروی سالبوتامول (Salbutamol) که از داروهای مهم در درمان بیماری برونشیت محسوب می شود با نام های اختصاری و تجاری Asmasal ،Airmir ،Aerolin در داروخانه ها و مراکز معتبر پخش دارو قابل خریداری می باشد. با اینکه داروی سالبوتامول دارای خطر بسیاری در صورت مصرف بیش از حد ندارد و قابلیت اعتیاد به آن هم زیاد نیست اما با این حال این دارو فقط با نسخه پزشک قابل خریداری است. داروی سالبوتامول با ایجاد آرامش به عضلات اطراف برونش ها و کاهش تورم راههای عبوری هوا در شش ها باعث درمان و کاهش حملات بیماری آسم می شود. در درمان برونشیت مزمن هم داروی سالبوتامول باعث کاهش علایم تنگی نفس و سرفه های مکرر می شود و در نهایت تنفس را آسان تر می کند. کمترین کاربرد داروی سالبوتامول برای کاهش درد زایمان زودرس است. گرچه این دارو به شکل های قرص، محلول و قرص های SR هم موجود می باشد اما نوع استنشاقی داروی سالبوتامول بسیار موثرتر از نوع خوراکی این دارو است زیرا با مصرف به صورت کاملا مستقیم وارد شش ها می شود و تاثیرات درمانی خود را اعمال می کند. به گزارش مجله پزشکی آسان طب به طور کلی بهترین زمان مصرف این دارو در نوع خوراکی ۲ بار در روز است و مناسب ترین دوز مجاز مصرفی در نوع خوراکی داروی سالبوتامول ۸ الی ۲۵ میلی گرم در روز و در نوع استنشاقی آن ۴۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم در شبانه روز اعلام شده است که البته این مقدارها ممکن است توسط پزشک معالجتان و با توجه به شرایط بدنی شما تغییر کند.

چگونگی تأثیر داروی سالبوتامول

داروی سالبوتامول

کارکرد اصلی داروی سالبوتامول در بدن گشاد کردن برونش ها است و در نوع استنشاقی پس از مصرف باعث شل شدن عضلات صاف جداره ی برونش ها می شود. اثرات درمانی و مفید داروی سالبوتامول در نوع استنشاقی حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و در نوع خوراکی ۳۰ الی ۶۰ دقیقه بعد از مصرف نمایان می شود و ضمنا این اثرات در دو نوع استنشاقی و خوراکی به مدت زمان ۶ الی ۸ ساعت در بدن باقی می ماند. داروی سالبوتامول دارای متابولیسم کبدی است و در نهایت از طریق کلیه ها و مدفوع انسان دفع می شود. توصیه می شود که برای جلوگیری از بازگشت مجدد علایم بیماری هرگز مصرف این دارو را به طور ناگهانی و بدون تشخیص پزشک قطع نکنید مگر اینکه در طول مدت مصرف دارو دچار ارتعاش بدن شوید که باید بعد از قطع دارو سریعا به پزشک مراجعه کنید و علت را جویا شوید.

منبع: آسان طب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی