بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

شیوه‌های تشخیص و درمان سندرم شوگرن

پنجشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۴۲ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

سیستم ایمنی بدن یک شخص سالم همواره نسبت به باکتری و ویروس‌هایی که وارد بدن می‌شوند حالت تهاجمی دارند و با حملاتی که ترتیب می‌دهند آنها را نابود خواهند کرد، این یک بحث مشخصی است اما در برخی مواقع اتفاق عجیبی رخ می‌دهد و آن چیزی نیست جز حمله سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم افراد که در اثر یک اشتباه پیش می‌آید. در این اختلال سیستم ایمنی بدن بر این باور است که موادی خارجی وارد بدن شده‌اند که اینطور نیست و همین مسئله می‌تواند به بافت‌های بدنتان صدمه بزند، در علم پزشکی به این مشکل اختلال خودایمنی گفته می‌شود، سندرم شوگرن نیز نوعی اختلال خود ایمنی است که بر غدد بزاقی تاثیر می‌گذارد.

سندرم شوگرن

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب

اطلاعاتی در رابطه با سندرم شوگرن

همانطور که گفته شد سندرم شوگرن یک اختلال خود ایمنی بوده که عمدتا بر روی غدد بزاقی و بزاق تاثیرگذار است، وظیفه اصلی این غده‌ها ایجاد نوعی رطوبت در چشم و دهان می‌باشد، افراد مبتلا به سندرم شوگرن قادر به تولید رطوبت مورد نیاز بدن نخواهند بود. بر اساس اطلاعات موجود این سندرم یک اختلال مزمن و سیستمیک بوده که در ایالات متحده آمریکا توانسته بر روی یک الی چهار میلیون نفر اثر بگذارد. سندرم شوگرن غالبا دارای شرایط اولیه و ثانویه است، در حالت اولیه هیچگونه بیماری خود ایمنی دیگری در افراد وجود ندارد و در حالت ثانویه اختلال خود ایمنی دیگری وجود دارد. اینطور که پیداست سندرم شوگرن تمایل زیادی به هجومی بودن دارد و می‌تواند منجر به ایجاد خشکی بیشتری نسبت به نوع ثانویه گردد. سندرم شوگرن بر اساس آمار و تحقیقات صورت گرفته در زنان بیشتر از مردان شایع است اما می‌تواند مردان را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد، جدا از اینکه آنها از چه نژادی هستند.

معرفی شیوه‌های تشخیص سندرم شوگرن

سندرم شوگرن

به گزارش مجله پزشکی آسان طب هیچگونه آزمایشی برای تشخیص این نوع سندرم وجود ندارد و همین مسئله می‌تواند موجب افزایش میزان ابهامات گردد، بر اساس مطالعات صورت گرفته بیشتر علائم مربوط به سندرم شوگرن علائم عمومی می‌باشند و پزشکان آزمایش‌های متعددی را برای تشخیص مشکل از طریق مشاهده علائم عمومی انجام خواهند داد. آزمایش‌های فیزیکی و همچنین سوابق پزشکی ممکن است کافی نباشند و پزشکان برای اطمینان حاصل کردن از مشکل آزمایش خون را نیز تجویز نمایند تا بتوانند از این طریق آنتی بادی‌های مرتبط با سندرم شوگرن را تشخیص دهند.

منبع: آسان طب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی