بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

درمان سل با کمک داروی ریفامپیسین Rifampicin

سه شنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۵۰ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

آنتی یبوتیک ها از آشناترین گونه های داروهای شیمیایی محسوب می شوند که از دیرباز کشف شده و تا به امروز همچنان در درمان بسیاری از عفونت ها نقش بسیار مهم را ایفا کرده اند. جالب است بدانید که آنتی بیوتیک های طبیعی از سالیان بسیار قبل توسط حکیمان قدیم کشف شده و مورد استفاده قرار می گرفتند. در سال ۱۹۵۷ داروی ریفامپیسین توسط یک پزشک در فرانسه کشف شد و به عنوان یک نوع آنتی بیوتیک نیمه صناعی برای مقابله با باکتری های گروه ریفامایسین تولید و در آزمایشگاه ها دوباره سازی و تقویت شد. حدودا از سال ۱۹۵۹ از داروی ریفامپیسین به همراه داروهای دیگری و به مدت زمان طولانی (چندین ماه) برای درمان بیماری سل و بیماری جزام استفاده می شد و در سال ۱۹۶۷ به طور رسمی داروی ریفامپیسین به همراه داروهای دیگری مثل اتامبوتول، ایزونیازید و غیره به عنوان داروی درمان کننده ی سل معرفی شد. ما با جمع آوری اطلاعات مفیدی از مشخصات و عملکرد داروی ریفامپیسین این مطلب را برای شما عزیزان تهیه کرده ایم.

داروی ریفامپیسین

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب

معرفی مشخصات کلی داروی ریفامپیسین

داروی ریفامپیسین (Rifampicin) که یکی از انواع خاص آنتی بیوتیک ها و از بین برنده ی باکتری های (باکتریوسیدال) از گروه ریفامایسین است را با نام تجاری و اختصاری Rimactane و در طبقه بندی دارویی درمان سل (ضد سل) می توان از داروخانه های معتبر و مراکز فروش دارو تهیه کرد. این دارو در درمان بیماری سل نقش بسیار مهمی دارد و نوع خوراکی آن به راحتی از طریق روده جذب و در کل بدن پخش می شود. شایان ذکر است که مصرف داروی ریفامپیسین به همراه داروهای دیگر اثر درمانی این دارو را افزایش می دهد. از مصارف دیگر داروی ریفامپیسین می توان به درمان عفونت های استخوانی و درمان بیماری جذام هم اشاره کرد که البته برای جلوگیری از مقاومت در درمان جزام از داروهای کمکی داپسون dapson و کلوفازمین clofazimine نیز استفاده می شود. این دارو در انواع کپسول، قرص، محلول و آمپول در دسترس مصرف کنندگان قرار دارد. بنابر گزارش مجله پزشکی آسان طب و طبق تحقیقات انجام شده بهترین زمان مصرف داروی ریفامپیسین در درمان بیماری سل ۱ بار در روز و ۳۰ دقیقه قبل از صبحانه، در درمان جذام ماهی ۱ بار و در درمان سایر عفونت ها ۲ الی ۴ بار در روز و قبل از غذا یا ۲ ساعت بعد از غذا اعلام شده است.

عوارض جانبی مصرف داروی ریفامپیسین

داروی ریفامپیسین

متداولترین و بارزترین عوارض جانبی داروی ریفامپیسین اسهال، تهوع و استفراغ، گرفتگی و انقباض عضلات و یرقان هستند که معمولا بسیاری از این ها با گذشت زمان از مصرف این دارو از بین می روند. ضمنا اگر برای مدت زمان طولانی و در دوزهای بالا از داروی ریفامپیسین استفاده کرده باشید در هنگام قطع ناگهانی دارو ممکن است دچار سردرد و مشکلات حاد تنفسی شوید. توجه داشته باشید در صورتی که به خارش بدن، یرقان و یا ایجاد جوش مبتلا شدید حتما و سریعا با پزشکتان صحبت کنید.

منبع: آسان طب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی