بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

اکسی بوتینین کلراید Oxybutynin Chloride و درمان تکرر ادرار

دوشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۵۷ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

معمولا با بالا رفتن سن در افراد عارضه های مربوط به سیستم ادراری نمود بیشتری پیدا می کند و البته ممکن است برخی به دلایل ژنتیکی از سنین پایین تر هم با بیماری های ادراری درگیر شوند. بی اختیاری و تکرر ادرار در افراد بزرگسال امری شایع است که در بسیاری از مواقع موجب خجالت فرد می شود اما خوشبختانه به دلیل پیشرفت سریع علم پزشکی سالهاست که این بیماری ها با داروهایی نظیر اکسی بوتینین کلراید قابل درمان شده اند. مکانیسم اثر اکسی بوتینین کلراید به طور کلی کنترل انقباضات و گرفتگی های مثانه است که از این طریق به کنترل ادرار منجر می شود. ما تصمیم گرفته ایم در این مطلب به طور اختصاصی از مشخصات و چگونگی کارکرد این دارو در درمان بیماری های ادراری صحبت کنیم.

اکسی بوتینین کلراید

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب

مشخصات اکسی بوتینین کلراید

داروی اکسی بوتینین کلراید (Oxybutynin Chloride) که با نام های اختصاری و تجاری مثل Ditropan XL ،Cystrin ،Contimin در بازار و داروخانه ها به فروش می رسد را می توان در دسته ی داروهای درمان بیماری های ادراری قرار داد. اکسی بوتینین کلراید یکی از موثرترین داروهای درمان تکرر و بی اختیاری ادرار در افراد بزرگسال و درمان شب ادراری در کودکان محسوب می شود که با کاهش انقباضات مثانه باعث می شود مقدار حجم بیشتری از ادرار بتواند در مثانه نگهداری شود و همین امر موجب دیرتر خالی شدن مثانه توسط فرد مبتلا می گردد. اکسی بوتینین کلراید به شکل های قرص و محلول در داروخانه ها به فروش می رسد. طبق گفته ی پزشکان و متخصصان در صورت مصرف بیش از اندازه اکسی بوتینین کلراید عوارض بسیار خطرناکی بروز پیدا می کند اما این دارو جزو داروهای بدون اعتیاد محسوب می شود. یادآور می شویم که برای دریافت این دارو از داروخانه ها حتما نیاز به نسخه پزشک است و در این صورت این دارو برای عموم آزاد است. اعلام شده است که بهترین زمان مصرف اکسی بوتینین کلراید ۲ تا ۴ بار در روز و مقدار مجاز مصرف آن ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم در هر روز می باشد. البته ممکن است با توجه به شرایط بدنی هر فرد و تشخیص پزشک این مقدار کمی تغییر کند.

چگونگی تأثیر اکسی بوتینین کلراید در بدن

اکسی بوتینین کلراید

اکسی بوتینین کلراید مسدود کننده ی گیرنده های موسکارینی کولینرژیک بوده که با کاهش و توقف در مقدار انقباضات مثانه و شل کردن آن مانع از پر شدن زود به زود مثانه توسط ادرار می شود و فرد مبتلا قادر خواهد بود مدت زمان بیشتری ادرار خود را نگه دارد. جذب اکسی بوتینین کلراید به سهولت از طریق معده صورت می گیرد و سپس در کبد ما متابولیزه می شود و پس از تاثیر خود بر بدن از طریق کلیه ها دفع می شود.

منبع: آسان طب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی