بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

کاهش اضطراب با داروی پروپرانولول Propranolol

چهارشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۳۹ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

اضطراب و تنش های عصبی عضوی جداناپذیر از زندگی ماشینی و امروزی است و متاسفانه به دلیل همین استرس ها بسیاری از افراد دچار مشکلات قلبی و فشارخون بالا می شوند. داروهای ضد اضطراب فراوانی برای کنترل و درمان این مشکلات تجویز می شوند که همگی با پایین آوردن میزان استرس در افراد ریسک ابتلا به بیماری های فوق و بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی دیگر را کاهش می دهند. داروی پروپرانولول یکی از انواع داروهای بتابلاکر (بتا بلاکر ها از ترشح بیش از حد آدرنالین جلوگیری می کنند و باعث کاهش اضطراب می شوند) است که کاربردهای فراوانی در علم پزشکی نوین دارد. در ادامه ی این مطلب ما سعی کرده ایم که اطلاعات مفیدی از داروی پروپرانولول و جایگاه و عملکرد آن در درمان بیماری های گفته شده برای شما عزیزان تهیه کنیم.

داروی پروپرانولول

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب

اطلاعاتی از مشخصات کلی و دوز مصرفی داروی پروپرانولول

داروی پروپرانولول (Propranolol) که در دسته ی دارویی بتابلاکرها و داروهای ضد اضطراب قرار دارد را می توان با نام های تجاری و اختصاری دیگری همچون Bedranol SR ،Apsolol ،Angilot  نیز در داروخانه ها و مراکز معتبر پزشکی تهیه کرد. داروی پروپرانولول در اغلب موارد برای درمان آنژین، فشارخون بالا و درمان ریتم غیر طبیعی قلب مصرف می شود اما در کنترل فعالیت بیش از اندازه غده تیروئید و همچنین تعداد تپش قلب نیز مؤثر می باشد. بنابر ساختار اصلی داروی پروپرانولول کاهش لرزش دست ها و ریزش عرق و دیگر علایم اضطراب شدید هم از دیگر کاربردهای اساسی این دارو به شمار می آید. جالب است بدانید که بر اساس تحقیقات انجام شده از داروی پروپرانولول حتی برای جلوگیری از سردردهای میگرنی هم استفاده می شود اما باید توجه داشت که اگر به هر دلیلی پزشک برای شما این دارو را تجویز کرده است و در صورتی که شما آسم داشته باشید باید از مصرف داروی پروپرانولول پرهیز کنید زیرا این دارو ممکن است موجب بروز مشکلات تنفسی در فرد شود. داروی پروپرانولول به اشکال مختلف قرص، محلول، تزریقی و کپسول های SR قابل تهیه می باشد.

چگونگی تأثیر داروی پروپرانولول در بدن

داروی پروپرانولول

اتصال داروی پروپرانولول به گیرنده های خاصی در سلول های قلبی و عروقی به اسم بتا، باعث مسدود کردن آن ها و ایجاد فرمان کاهش فعالیت های قلبی می شود. بعد از اجرایی شدن این پیام عصبی و کاهش ضربان قلب، میزان فشارخون در عروق نیز کاهش پیدا می کند. با گذشت ۲ ساعت از زمان مصرف داروی پروپرانولول اثرات قرص و ۴ ساعت اثرات کپسول های SR در تنظیم ریتم قلب نمایان می شود اما برای بروز تاثیرات مثبت در درمان فشارخون و میگرن به چند هفته زمان نیاز است.

منبع: آسان طب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی