بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بررسی کامل ویروس اچ آی وی و بیماری ایدز

چهارشنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۴۷ ق.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

در اوایل دهه هشتاد میلادی، جهان با طاعونی جدید مواجه شد، بیماری کشنده که قشر خاصی را هدف گرفته بود و همانند نفرینی، گروه معتادان تزریقی، همجنس‌گرایان، مهاجران اهل هائیتی و بیماران هموفیلی را با علائمی مثل التهابات حاد ریوی و مشکلات پوستی غیر قابل کنترل درگیر می‌کرد. با شیوع این بیماری کشنده مطالعه روی منشا این بیماری شروع شد و بعد از 2 سال یعنی در سال 1982 مرکز کنترل بیماری های آمریکا توانست اسمی برای این بیماری انتخاب کند. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی بیماری ایدز و ویروس اچ آی وی (عامل بروز ایدز) بپردازیم.

اچ آی وی

علت ابتلا به ایدز ( ویروس اچ آی وی ) چیست؟

عامل ایدز ویروسی به نام HIV بوده که این ویروس سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و آن را در برابر انواع بیماری ها آسیب پذیر می کند، اچ آی وی به تدریج شروع به نابود کردن بخشی از سلول های گلبول سفید خون که نقش مهمی در مقابله با بیماری ها دارد کرده و با کم شدن این سلول ها بدن دچار ایدز می شود.

اما ایدز یک باره اتفاق نمی افتد و ممکن است سال ها بدن در مقابل این ویروس و اثر مخرب آن مقاومت کند، این بیماری 3 مرحله دارد:

مرحله اول: ورود ویروس به بدن و ابتلای فرد

مرحله دوم: در این مرحله بدن دچار عفونت حاد می شود اما اغلب این عفونت فروکش می کند و علائم از بین می روند و بیماری به اصطلاح وارد مرحله نهفتگی می شود که سال ها طول می کشد.

مرحله سوم: در این مرحله اگر علائم جدی گرفته شود و آزمایش تشخیصی انجام شود، بیماری شناسایی می شود و درمان ها در مرحله سوم که مرحله ابتلا است شانس زنده ماندن و زندگی عادی را برای بیمار بالا می برد. اما موضوع مهم در تشخیص بیماری شناختن نشانه های آن است. علائم زیر نشانه های مهم بیماری ایدز هستند که باید جدی گرفته شوند:

اچ آی وی

  • یکی از علائم اولیه تب مزمن است، یعنی تبی که بی دلیل شروع شود و با دارو از بین نرود.
  • کاهش وزن بی دلیل
  • تورم غدد لنفاوی گردن، ران و زیر بغل
  • عرق کردن در هنگام خواب
  • خستگی و ضعف
  • برفک زبان و عفونت های قارچی در اندام تناسلی
منبع: آسان طب
  • Dr bahar

اچ آی وی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی