بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

تیروئیدیت هاشیموتو و درمان کمکاری تیروئید

چهارشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۶، ۰۸:۵۵ ب.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

غده تیروئید غده درون ریز پروانه ای شکل است که معمولا در پایین گردن و بالای جناق قرار دارد، نقش تیروئید این است که هورمون های تیروئید را ایجاد میکند، این هورمون ها ابتدا به خون و سپس به هر بافتی در بدن منتقل میشود و باعث میشود بسیاری از قسمت های بدن هماهنگ شوند و سوخت و ساز بدن را تنظیم میکند. برخی از اختلالات تیروئید وجود دارد که تیروئید شما مستعد ابتلا به آن است و یکی از آنها بیماری تیروئیدیت هاشیموتو است، هاشیموتو یک بیماری است که هر کسی می تواند به آن مبتلا شود. حتی ممکن است باعث مشکلات تیروئید در کودکان شود و اگر درمان نشود، به کم کاری تیروئید مبتلا می شوند. اصطلاح تیروئیدیت به التهاب غده تیروئید اشاره دارد، تیروئیدیت هاشیموتو یا بیماری هاشیموتو به عنوان تیروئیدیت لنفوسیتی مزمن نیز شناخته میشود، این یک اختلال است که در آن سیستم ایمنی بدن علیه غده تیروئید عمل میکند و به آن حمله میکند و روی غده تیروئید تاثیر میگذارد که منجر به التهاب مزمن میشود، با گذشت زمان این حالت موجب کاهش توانایی غده تیروئید جهت تولید هورمون های تیرویید میشود که منجر به کاهش تدریجی عملکرد و در نهایت تیروئید کمکار میشود.

تیروئیدیت هاشیموتو

علائم تیروئیدیت هاشیموتو

  • افزایش وزن ناگهانی
  • افسردگی
  • افت حافظه، عدم تمرکز، مه مغزی
  • افزایش حساسیت به سرما و عدم تحمل سرما
  • خشکی پوست

تشخیص بیماری هاشیموتو

تشخیص تیروئیدیت هاشیموتو توسط آزمایش خون انجام میشود که عملکرد تیروئید را اندازه گیری میکند، آزمایش ها در اکثر مواقع شامل anti Tpo ،Tsh، T3، free T3، T4 میباشد در صورتیکه Tsh از حد نرمال آزمایشگاه بالاتر باشد نشانده این است که فرد دچار کمکاری تیرویید شده است و  Tpo بالا یعنی کمکاری تیروئید فرد از نوع هاشیموتو است. در صورتیکه Anti Tpo(آنتی بادی پراکسیداز) نرمال باشد، TgAb( آنتی بادی تیروگلوبولین) تعیین کننده تیروئیدیت هاشیموتو میباشد و در صورتیکه Tgab منفی باشد به احتمال 95 درصد هاشیموتو ندارید، یعنی در واقع در صورتیکه  Tpo ab و Tg ab منفی باشد احتمال 95 درصد کمکاری تیروئید شما از نوع هاشیموتو نیست و در مواقعی که Tpo یا Tg یا یکی از آنها بالا بود کمکاری تیروئید شما از نوع هاشیموتو میباشد. خیلی از افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو تی پی او پایین دارند اما آنتی بادی تی جی در آنها بالا میباشد. بنابراین اگر تی پی او پایین بود بیمار باید Tg ab هم آزمایش بدهد. توجه داشته باشید گاهی هم پزشک سونوگرافی درخواست میدهد.

تیروئیدیت هاشیموتو و بارداری

تیروئیدیت هاشیموتو

آیا تیروئیدیت هاشیموتو و کمکاری تیرویید در دوران بارداری خطرناک است؟ آیا دچار سقط جنین یا زایمان زودرس میشویم؟ آیا فرزندمان بعد از تولد دچار کمکاری تیروئید و تیروئیدیت هاشیموتو میشود یا نه؟ اینها سوالهایی است که در ذهن اکثر خانم هایی که در شرف بارداری هستند میباشد و باعث نگرانی آنها شده است، این مقاله از سایت آسان طب به شما هشدار میدهد که حتما چندین ماه قبل از باردار شدن با ارائه راهکارهایی که در ادامه به شما گفته میشود به تنظیم هورمون تیرویید و شرایط بدن خود بپردازید، پس از این که فرد به پزشک مراجعه میکند پزشک طبق آزمایش هاش های بیمار، درمان را آغاز میکند. بنابراین نتیجه میگیریم افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو هم میتوانند باردار شوند اما دقت کنید در زمان بارداریTsh و Anti tpo باید نرمال باشد و توجه کنید دارویی برای کاهش Tpo وجود ندارد اما میتوانید با رژیم غذایی سالم و راهکارهایی که در ادامه به شما گفته میشود سعی در کاهش آنتی تی پی او داشته باشید. اگر قصد بارداری دارید ویتامین های بدن خود از جمله ویتامین دی را چک کنید که نرمال باشد و در صورت فقدان ویتامین مکمل مصرف کنید، به طور کلی در تمامی افرادی که دچار تیروئیدیت هاشیموتو هستند مقدار ویتامین دی باید بین 50 تا 70 باشد هر چند در افراد عادی ویتامین دی بین 30 تا 100 نرمال در نظر گرفته میشود.

در طول دوران بارداری Tsh خود را نرمال نگه دارید در سه ماه اول Tsh باید در محدوده 0.1 تا 2.5 باشد، در سه ماه دوم Tsh بین 0.2 الی 3.0 و در سه ماه سوم Tsh بین 0.3 الی 3.0 باشد و به افرادی که باردار هستند توصیه میشود هر 4 هفته یکبار آزمایش خون دهند و دوز داروی خود را تنظیم کنند. بعضی از افراد در دوران بارداری دچار کمکاری تیروئید میشوند که ممکن است با درمان بعد از بارداری برطرف شود یعنی دچار کمکاری موقت شده باشند اما در بعضی از افراد هم کمکاری موقت تبدیل به کمکاری تیروئید دائم میشود.

منبع: آسان طب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی