بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

بهبودی و سلامتی

سلامتی شما هدف ماست

آنوسمی و درمان گیاهی و دارویی عدم حس بویایی

سه شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۰۱:۵۹ ب.ظ | Dr bahar | ۰ نظر

همانطور که می دانیم حس بویایی نه تنها به ما اجازه می دهد از رایحه غذاهای مورد علاقه خود و انواع عطرها لذت ببریم، بلکه همچنین به ما هشدار می دهد که از خطرات احتمالی مانند دود یا نشت گاز اجتناب کنیم. افرادی که مبتلا به اختلالات بویایی هستند حس بویایی آنها کاهش یافته و یا به طور کامل توانایی بوییدن خود را از دست میدهند، این وضعیت هر چند تهدید کننده زندگی نیست، اما می تواند تاثیر منفی بر کیفیت زندگی داشته باشد. از دست دادن جزئی یا کامل حس بویایی می تواند ناگهانی و یا تدریجی باشد و همچنین حس چشایی در برخی افراد با گذر زمان از بین میرود و طعم شور، شیرین، تلخ یا ترش را متوجه نمیشوند. انواع اختلالات بویایی شامل آنوسمی ، هیپوسمی ، پاروسمی و فانتوسمی می باشد که در ادامه شرح میدهیم.

آنوسمی

انواع اختلالات بویایی

  • آنوسمی Anosmia: در این بیماری احساس بویایی فرد از بین رفته است و گاهی ممکن است فرد بدون حس بویایی متولد شود، عدم حس بویایی، کربویی، نابویایی یا آنوسمیا نیز نام دارد.
  • هیپوسمی Hyposmia: از دست دادن بخشی از حس بویایی به عنوان Hyposmia نامیده می شود و در این بیماری حس بویایی کاهش می یابد، این نوع اختلال بویایی میتواند در کوتاه مدت درمان شود و یا به یک بیماری مزمن تبدیل شود.
  • پاروسمی Parosmia: در این بیماری حس بویایی شما تغییر میکند، مثلا چیزی که معمولا دارای بوی دلپذیر است، در حال حاضر بوی نامطبوع دارد و بوی آن برای شما تغییر کرده است.
  • فانتوسمی Phantosmia: فانتوسمی یا توهم بویایی یک نوع اختلال بویایی ست که در آن فرد بوهایی را تشخیص میدهد که واقعا وجود ندارد.

از دست دادن حس بویایی شایع ترین نوع اختلال بویایی می باشد. در این مقاله از سایت آسان طب به بررسی آنوسمی ( از دست دادن حس بویایی ) می پردازیم و علت این نوع اختلال بویایی و درمان گیاهی و دارویی آن را برای شما تشریح میکنیم.

علت آنوسمی و از دست دادن حس بویایی

آنوسمی ( Loss Of Smell ) از دست دادن کامل حس بویایی است، در صورت ابتلا به هر یک از بیماری های زیر احتمال آنوسمی و اختلالات بویایی افزایش می یابد و در واقع موارد زیر علت ایجاد آنوسمی یا کربویی می باشد:

  • انسداد و پولیپ بینی ، شکستگی و تورم یا التهاب مخاط بینی
  • سردرد یا سینوزیت مزمن
  • عفونت مزمن سینوسی (رینوسینوزیت مزمن)، عفونت سیستم تنفسی فوقانی (URI) مانند سرماخوردگی
  • ترومای سر ( ضربه یا آسیب به مغز )
  • آلرژی (رینیت آلرژیک)، که منجر به التهاب مجاری بینی می شود و همچنین نوع خاصی از آلرژی مثل تب یونجه
  • آلرژی فصلی یا علائمی که اغلب در فصول خاص یا پس از قرار گرفتن در معرض مواد خاص رخ می دهد.
  • قرار گرفتن در معرض سموم و مواد شیمیایی سمی
  • برخی از داروها از جمله آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی ، داروهای ضد التهابی ، داروهای قلب و ...

تشخیص آنوسمی و اختلالات بویایی

آنوسمی

Anosmia از دست دادن حس بویایی به طور کامل است. Hyposmia از دست دادن بخشی از حس بویایی است، پزشکان ابتدا سوالاتی را در مورد علائم و سابقه پزشکی و تاریخچه خانوادگی شخص سؤال می کنند و سپس یک معاینه فیزیکی دقیق انجام می دهند. اغلب پزشکان سعی میکنند علت اصلی را از طریق بررسی دقیق و تاریخچه بیماری شناسایی کنند. توانایی بوییدن با افزایش سن افراد کاهش می یابد. افراد معمولا تغییرات بو را در سن 60 سالگی احساس میکنند.

در برخی از موارد پزشک ممکن است آزمایش های زیر را انجام دهد:

♦ آزمایش برای اینکه تشخیص دهد آیا شما می توانید بوهای خاصی مانند بوی عطر را متوجه شوید یا خیر! پزشک یک شیء معطر (مانند صابون معطر ) را در زیر بینی شخص قرار میدهد و سپس از فرد درخواست میکند بوی آن را شناسایی کند.

♦ آزمایش خون جهت بررسی کمبود ویتامین یا سایر مشکلات سلامتی.

♦ توموگرافی کامپیوتری (CT) که از اشعه ایکس برای ایجاد یک تصویر دقیق از مغز استفاده می کند و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) که از امواج رادیویی و مغناطیسی برای دیدن مغز جهت بررسی اختلالات ساختاری (مانند تومور، آبسه یا شکستگی) استفاده میکند.

♦ آندوسکوپی بینی کمک می کند تا علت از دست رفتن احساس بویایی در شما مشخص شود.

منبع: آسان طب

  • Dr bahar

آنوسمی

حس بویایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی